Vi satsar 1 miljon för renare vatten i Järlasjön

Miljöpartiet de gröna i Nacka presenterar ett budgetförslag för 2015 där vi satsar 1 miljon kronor på att förbättra vattenkvaliteten i Järlasjön.
Vatten behövs för allt liv. Vatten är också en av Nackas största tillgångar. Nackas sjöar och vattendrag är fulla av miljöskadliga ämnen och näringsämnen, som till stor del kommer med dagvattnet.

Järlasjön ligger centralt och vackert till i Sickla och är idag kraftigt förorenad på grund av det trafikerade läget med många bilar som dagligen åker till och från Sickla köpkvarter.

För att komma till bukt med den förorenade vattenkvaliteten vill Alliansen anlägga en reningsbassäng i Kyrkviken som kan bli upp till 300 meter lång och 6 meter bred.

– Istället för att bygga en stor reningsanläggning vill vi bevara den vackra miljön i Kyrkviken och skapa Kyrkviksparken, en vacker våtmarkspark där det förorenade regnvattnet från Sickla köpkvarter kan renas naturligt på sin väg ner mot Järlasjön, säger Sidney Holm, språkrör för Miljöpartiet de gröna i Nacka.

-Vi vill se en lösning där Järlaledens sträckning förbi Kyrkviken tas bort och personbilstrafiken leds över till Värmdövägen via Planiavägen, säger Per Chrisander, andre vice ordförande i Tekniska nämnden för Miljöpartiet de gröna i Nacka.