Gör Alntorps ö till ett naturreservat

Fira hundraårsjubileet av Altorps ö genom att inviga ett naturreservat på ön!

Monika Aune, som är Miljöpartiets ledamot i kommunstyrelsen i Nora, skriver på NA Debatt att Miljöpartiet vill göra Alntorps ö till ett naturreservat. Frågan om Alntorps ö har, sedan det olyckliga kommunbeslutet om hyggesavverkning, varit på mångas läppar. När beslutet togs, i september 2022, väckte det ett enormt engagemang inom såväl delar av civilsamhället som politiken, skriver Aune.

Miljöpartiet menar att vi tillsammans i Nora ska tänka framåt. På våra barn och barnbarns möjligheter att få uppleva orörda skogar med en mångfald av växter, insekter och fåglar. Det är ont om sådana platser och därför är Alntorps ö en idealisk plats att låta skogen vara utan ingrepp. Därför stöder vi Länsstyrelsens förslag på att göra ön till ett kommunalt naturreservat.

Alntorps ö är och har varit juvelen i kronan för Nora sedan 1926 då ön donerades till alla som bor i kommunen. Många har barndomsminnen från äventyr i skogarna, baden i sjön och picknickar med familjen. I dag är ön ett dragplåster för turismen och naturskolan ger på ön våra barn en unik inblick i naturens myllrande värld. Och vi vuxna i Nora fortsätter att bada, fika och vandra på vår egen ö, precis som mor, far, farfar och farmor gjorde.

Genom att utveckla Alntorps ö med exempelvis skyltning, upprustade vandringsleder, grillplatser, restaurang, sommarteater för barn,äventyrsbana med mera, kan ön också bidra till det tillväxtmål kommunen har. Dessutom kommer vi att få ett besöksmål som sammanväger målet om en skyddad natur med biologisk mångfald och ett rekreationsparadis för turister och oss invånare.

Miljöpartiet föreslår de styrande i Nora kommun att inrätta Alntorps ö som ett naturreservat med invigning 2026. Låt oss fira 100-årsjubileet av donationen med att vi tog ansvar för framtida generationers rätt att få besöka en orörd natur på en Noras finaste platser.

Läs hela debattartikeln i Nerikes Allehanda här, länk [för prenumeranter]: https://www.na.se/2023-06-03/gor-alntorps-o-till-ett-naturreservat