Pressmeddelade: Alliansen struntar i Norrbotniabanan

Idag presenterade alliansen den nya nationella transportplanen. Trots massiv kritik struntar de i klimatmålen och prioriterar nya motorvägar i Stockholm framför viktiga järnvägssatsningar ute i landet.

– Det är upprörande att ingen del av Norrbotniabanan finns med i Alliansens trafikplan, trots att näringslivet ropar efter ökad kapacitet på järnvägen, säger Annika Eriksson, riksdagskandidat och gruppledare för MP Luleå.
När regeringen idag presenterade sitt förslag till ny nationell transportplan är det flera viktiga delar som saknas.

– Norrbotniabanan har väldigt stor betydelse för arbetspendling, godstransporter och utveckling av näringslivet i både Norrbotten och Västerbotten. Till skillnad från Alliansen satsar Miljöpartiet 10 miljarder på att bygga ut en första etapp redan under kommande planperiod, säger Annika Eriksson.

Såväl Naturvårdsverket, Energimyndigheten och Transportstyrelsen har kritiserat planförslaget för att den inte lever upp till klimatmålen. En kritik regering valt att inte lyssna på.

– Vi delar experternas kritik till fullo. Självklart måste klimatmålen vägas in när man fattar så här stora beslut. Ska vi ha en chans att klara av klimatmålen kan vi inte investera i stora motorvägsprojekt som låser oss i ökat bilberoende decennier framåt, säger Stina Bergström, trafikpolitisk talesperson.

FÖR VIDARE INFORMATION
Annika Eriksson, riksdagskandidat och gruppledare för MP Luleå, 0703-17 31 13