Tänk dig en vardag utan nattågen. Det här är inte ett hypotetiskt skräckscenario – det är verklighet inom bara ett par år om ingenting görs.
Inga fler klimatsmarta resor till Luleå, Kiruna eller Narvik. Inga fler studenter, familjer eller arbetspendlare som hoppar av i Boden eller Gällivare tidigt på morgonen. Inga fler tågresor för turister till Abisko eller Riksgränsen.
Trafikverket har just misslyckats med att upphandla nattågstrafik till övre Norrland. Ingen operatör har lämnat anbud. De vill inte köra. De bedömer att det inte är tillräckligt lönsamt. Samtidigt säger sig regeringen värna hela Sverige – men står passivt och ser på.
Miljöpartiet kräver att staten tar politiskt ansvar och säkrar framtidens nattåg till Norrbotten. Det handlar om regional rättvisa, klimatomställning och grundläggande tillgänglighet.
Tågen bär hela Sverige
Nattåget är inte vilken tjänst som helst. Det är en ryggrad i Norrlands resande. Det knyter ihop landsändar och erbjuder ett hållbart, bekvämt och prisvärt sätt att resa för studenter, barnfamiljer, äldre och arbetspendlare. Det minskar behovet av bil och inrikesflyg. Det håller ihop Sverige.
Men i dagens system ses tågen till övre Norrland som en affärsverksamhet – inte som samhällsservice. Om ingen aktör ser möjlighet till vinst, står vi utan trafik. Det är ett resultat av en förlegad syn på infrastruktur, där marknaden tillåts bestämma över grundläggande samhällsfunktioner.
Staten har verktygen – men använder dem inte
Det finns inget som säger att staten måste stå maktlös. Trafikverket har redan möjlighet att sluta särskilda avtal för samhällsviktig trafik. Staten kan också direkt uppdra åt ett statligt bolag – exempelvis SJ – att köra tågen som samhällsuppdrag, utan vinstkrav. Den politiska viljan saknas dock.
Att regeringen inte griper in visar att de ser nattågen som ett ”norrlandsproblem”, inte som en del av den nationella infrastrukturen. Det duger inte. Det här är en fråga om likvärdighet, tillgänglighet och klimatansvar.
Glesbygd får inte betala priset
Norrbotten ställer om. Vi bygger ut grön industri, elektrifierar transporter och driver på i klimatarbetet. Samtidigt hotas den mest klimatsmarta transportformen av nedläggning. Det är inte rimligt. Glesbygd får inte straffas för att den är gles.
För Miljöpartiet är det självklart: staten ska ta ansvar för att människor i hela landet kan resa hållbart. Det kräver att nattågstrafiken till övre Norrland betraktas som samhällskritisk – inte som en affärsrisk.
Vi kräver:
- Att staten ger ett statligt bolag, som SJ, i uppdrag att bedriva nattågstrafik till övre Norrland med full kostnadstäckning.
- Att framtida upphandlingar utformas med tydliga krav på samhällsnytta, tillgänglighet och klimathänsyn.
- Att regeringen avsätter långsiktig finansiering för att säkra nattågstrafiken till och från Norrland.
En uppmaning till regeringen – och till alla andra partier
Om regeringen menar allvar med klimatomställning, regional utveckling och att hela landet ska leva – då är det nu det gäller. Passivitet är också ett val. Och konsekvenserna av det valet kommer att märkas i varje kommun norr om Umeå.
Vi i Miljöpartiet i Norrbotten kommer fortsätta kämpa för att nattågen inte bara ska finnas kvar – de ska utvecklas, förbättras och göras ännu mer attraktiva. Men det kräver att fler partier vågar prioritera samhällsnytta framför kortsiktig marknadslogik.
För i ett samhälle som vill hålla ihop behövs inte färre tåg – det behövs fler.