Pressmeddelande: Norrbotniabanan viktig del i Miljöpartiets klimatsatsning

I lördags, i samband med Earth Hour, presenterades Miljöpartiets klimatsatsning på järnväg. Bland Miljöpartiets satsningar lyfter man fram Norrbotniabanans första etapp mellan Umeå och Skellefteå.

I lördags, i samband med Earth Hour, presenterades Miljöpartiets klimatsatsning på järnväg. För att klara klimatmålen måste mer gods fraktas på järnväg och fler persontransporter ske med tåg och buss. Bland Miljöpartiets satsningar lyfter man fram Norrbotniabanans första etapp mellan Umeå och Skellefteå.

– Jag är stolt över att företräda ett parti som tar klimathotet på allvar. Bygg Norrbotniabanan nu! Det säger Annika Eriksson, riksdagskandidat för Miljöpartiet Norrbotten.

Norrbotniabanan, som en del av Botniska korridoren, har stor betydelse för  godstransporter, arbetspendling och näringslivsutveckling i Norrbotten. Trots att EU-kommissionen valt att peka ut projektet i det transeuropeiska transportnätverket (TEN-T) på grund av dess betydelse för godsflöden i Europa,  har regeringen valt att svara med tystnad.

– EU har förstått vikten av en fungerande järnväg och erbjuder en delfinansiering, men det kräver att även regeringen tar sitt ansvar och prioriterar frågan. Det har inte den nuvarande regeringen gjort. Det finns en lösning på problemet – byt regering!

Kontakta Annika! Mejla annika.eriksson@mp.se