2 miljarder kan vi använda bättre än för att flytta resecentrum

2 miljarder kan vi använda bättre än för att flytta resecentrum

Miljöpartiets Ulf Nilsson med flera har arbetat för man ser möjligheter för kommunen att spara upp emot två miljarder om Resecentrum får bli kvar på nuvarande plats när Ostlänken byggs.

Miljöpartiet tar ansvar för kommunens ekonomi och har lämnat in följande motion till kommunfullmäktige i Norrköping:

 

Utred alternativet att placera resecentrum och spårdragning 

 

för Ostlänken på i huvudsak nuvarande platser!

 

Då beslut ska tas är det viktigt att det finns alternativ. Självklart är det viktigare ju 

 

kostsammare projekten är. Fördjupning av översiktsplanen för Resecentrum och södra 

 

Butängen antogs juni 2010. Den innebär att kommunfullmäktige i Norrköping har 

 

beslutat om nytt resecentrum i upphöjt läge och spårdragning diagonalt över södra 

 

Butängen. När detta beslut togs fanns inga andra alternativ på bordet. 

 

Vid kontakt med trafikverket har de upplyst att det går att bygga om järnvägskurvan på 

 

viadukten över Ståthögaleden för maxfartkravet: 120 km/h. Därmed är det möjligt att 

 

förlägga resecentrum där det ligger idag med spårdragning i stort sett efter nuvarande 

 

spårdragning. Enligt Trafikverket har man inte utrett detta alternativ eftersom 

 

Norrköpings kommun sade ja till spårdragning diagonalt över södra Butängen. 

 

För Norrköpings kommun torde alternativet resecentrum i markplanet vid nuvarande 

 

läge och spårdragning i stort sett på nuvarande plats ha stora fördelar: Kostnaderna blir 

 

avsevärt mindre, skillnaden kan för kommunens del uppskattas till storleksordningen 

 

1500 miljoner kronor, kanske 2000 miljoner kr. 

 

Det befarade ”byggkaoset” undviks effektivt genom att omvandlingen av resecentrums 

 

omgivningar kan ske i etapper. Nyanläggning av gator och trafikleder är inte omedelbart 

 

nödvändigt. Södra Butängen kan direkt börja omvandlas till attraktivt affärs-, bostads- 

 

och kontorsområde, och vara i funktion vid Ostlänkens invigning. Att slippa upphöjt 

 

läge har inte bara fördelar ur kostnadssynpunkt utan blir också mindre störande vad 

 

gäller bullerspridning och utseende.

 

Vi föreslår därför

 

att Norrköping kommun genomför en grundlig utredning av en spårdragning som utnyttjar 

 

bangårdsområdet vid nuvarande resecentrum istället för spår diagonalt över Södra Butängen,

 

att Norrköping kommun genomför en grundlig utredning om markförläggning av 

 

resecentrum.

 

De olika alternativen ska sedan kunna jämförande utvärderas genom att ställas mot varandra 

 

med vad som är mer eller mindre positivt/ negativt för respektive alternativ.

 

Norrköping den 27 september 2013

 

Per Almgren (MP)

Relaterade nyheter

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter