2 miljarder kan vi använda bättre än för att flytta resecentrum
Miljöpartiets Ulf Nilsson med flera har arbetat för man ser möjligheter för kommunen att spara upp emot två miljarder om Resecentrum får bli kvar på nuvarande plats när Ostlänken byggs.

Miljöpartiet tar ansvar för kommunens ekonomi och har lämnat in följande motion till kommunfullmäktige i Norrköping:
Utred alternativet att placera resecentrum och spårdragning
för Ostlänken på i huvudsak nuvarande platser!
Då beslut ska tas är det viktigt att det finns alternativ. Självklart är det viktigare ju
kostsammare projekten är. Fördjupning av översiktsplanen för Resecentrum och södra
Butängen antogs juni 2010. Den innebär att kommunfullmäktige i Norrköping har
beslutat om nytt resecentrum i upphöjt läge och spårdragning diagonalt över södra
Butängen. När detta beslut togs fanns inga andra alternativ på bordet.
Vid kontakt med trafikverket har de upplyst att det går att bygga om järnvägskurvan på
viadukten över Ståthögaleden för maxfartkravet: 120 km/h. Därmed är det möjligt att
förlägga resecentrum där det ligger idag med spårdragning i stort sett efter nuvarande
spårdragning. Enligt Trafikverket har man inte utrett detta alternativ eftersom
Norrköpings kommun sade ja till spårdragning diagonalt över södra Butängen.
För Norrköpings kommun torde alternativet resecentrum i markplanet vid nuvarande
läge och spårdragning i stort sett på nuvarande plats ha stora fördelar: Kostnaderna blir
avsevärt mindre, skillnaden kan för kommunens del uppskattas till storleksordningen
1500 miljoner kronor, kanske 2000 miljoner kr.
Det befarade ”byggkaoset” undviks effektivt genom att omvandlingen av resecentrums
omgivningar kan ske i etapper. Nyanläggning av gator och trafikleder är inte omedelbart
nödvändigt. Södra Butängen kan direkt börja omvandlas till attraktivt affärs-, bostads-
och kontorsområde, och vara i funktion vid Ostlänkens invigning. Att slippa upphöjt
läge har inte bara fördelar ur kostnadssynpunkt utan blir också mindre störande vad
gäller bullerspridning och utseende.
Vi föreslår därför
att Norrköping kommun genomför en grundlig utredning av en spårdragning som utnyttjar
bangårdsområdet vid nuvarande resecentrum istället för spår diagonalt över Södra Butängen,
att Norrköping kommun genomför en grundlig utredning om markförläggning av
resecentrum.
De olika alternativen ska sedan kunna jämförande utvärderas genom att ställas mot varandra
med vad som är mer eller mindre positivt/ negativt för respektive alternativ.
Norrköping den 27 september 2013
Per Almgren (MP)