Vrid utvecklingen framåt igen!

Idag finns starka konservativa partier i Europa som vill vrida tillbaka klockan och inskränka de grundläggande rättigheterna som kvinnorörelsen har kämpat för i flera hundra år.

Miljöpartiet tar ständigt kampen mot de krafterna. Varje människas grundläggande rättigheter ska respekteras. Mäns våld mot kvinnor, sexuella trakasserier och hedersrelaterat våld och förtryck ska bekämpas i Sverige och globalt.
Rasism, främlingsfientlighet och hatbrott är oacceptabelt var det än uppstår. Du ska ha samma chans till ett bra liv oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Nationella minoriteters och urfolks rättigheter bör också skyddas.

Miljöpartiet vill fortsätta att driva en feministisk utrikespolitik som sätter fokus på rättigheter, frihet från våld, rättighet till politiskt deltagande, ekonomisk egenmakt, inflytande i fredsarbete samt rätten till sexuell och reproduktiv hälsa inom EU.

Den 9 juni är det EU-parlamentsval. Där behövs din röst. Miljöpartiet är redo att lytta fram positionerna för demokratiska rättigheter och ett mer jämställt EU.

Anja Lundin, ledamot i val- och demokratinämnden (MP)

Magnus Hellström, ersättare i val- och demokratinämnden (MP)

Debattartikeln finns att läsa på norrteljetidning.se