Mer om My Gillberg

Personligt

Inatt jag drömde att imorgon är det så här.

Giftfria, kulturstimulerade, friska, glada och trygga barn från alla jordens länder lever och leker som bäst i Malmö.

I det täta, gröna och därför lagom stora Malmö ser jag pensionärer sitta i skuggan vid en porlande fontän och fika, serverade med närodlat från stadens många småodlingar som sköts av hyresgästföreningar, studiecirklar, odlingskooperativ, förskolor, skolor och gerillaodlare. Hundarna har lärt sig plocka upp bajset själva och lägga det i rötningskomposter. Skolungdomar och äldre lukar ogräs, odlar honungsbin, målar, snickrar eller spelar innan en går till kvällens möte, dans, teater, bio eller konsert.

Ur alla politiska aspekter kan vi fokusera på folkhälsa, gemenskap, mänskliga rättigheter, god livskvalité, barnen och framtiden.

Jag tänker jobba för konst och kultur i alla former. Det är bästa tillväxtfaktorn vi har tycker jag. Bra konst- och kulturutbildning från förskolan till de estetiska högskolorna fram till ett rikt kulturliv med många arbetsmöjligheter och stort utbud av glädjeskapande och överraskande upplevelser.

Malmös universitet och växande branscher som modern miljöteknik, it och spel drar hit nya investerare och ger en spännande arbetsmarknad. Den utbyggda omsorgen och de bra skolorna som räknas till landets bästa både vad gäller resultat och arbetsmiljö lockar också folk som vill jobba med människor.

Solen skiner, cyklisterna susar fram genom blomdoften. De färgglada elbilarnas solpanel omvandlar energin inte bara till drivmedel utan också till vinterförråd av D-vitamin. Det kan behövas om en ska orka delta i Malmös spännande nattliv. Där kan man hitta allt, från berikande föreläsningar, skakande teaterupplevelser, skönhet och spänning i konstlivet, musik från den stora symfoniorkestern till reaggestjärnan på gågatan, nya vänner och kärlekar i klubblivets virvlar.

Ah, vi drar till Malmö hörs från hela Europa!