12. Lära för livet 

Utbildning och bildning är nycklar till frihet, jämlikhet och ett hållbart demokratiskt samhälle där alla får möjlighet att bidra. Förskolan och skolan ska ge alla barn chans att växa, utveckla sina förmågor och väcka lusten till lärande genom hela livet. Att lära för livet handlar både om kunskap och om förmågan till reflektion och kritiskt tänkande för att förstå världen.

Utbildning och bildning är grundpelare i ett fritt demokratiskt samhälle och stärker individens möjligheter till självständighet och självförverkligande. Det ska inte finnas återvändsgränder i utbildningssystemet – alla ska ha möjlighet att byta bana under olika skeden i livet. Högre utbildning ska vara tillgänglig över hela landet.

Ett starkt bildningsväsende och livslångt lärande är en investering som rustar individer och bygger ett samhälle där alla kan bidra. Därför vill Miljöpartiet satsa på likvärdig utbildning av hög kvalitet, stark offentlig finansiering samt fria folkbildande verksamheter som folkhögskolor och studieförbund.

12.1 En trygg och jämlik skola

I skolan ska barn och ungdomar få både viljan och redskapen att lära, tänka kritiskt och utvecklas genom hela livet. Varje barn ska ges möjlighet att lära sig läsa, skriva och räkna, skapa, delta i samhällsdiskussionen, samarbeta och umgås med andra samt påverka sin egen livssituation. De estetiska ämnena är en viktig del av detta – de stimulerar kreativitet, uttrycksförmåga och ger ett helhetsperspektiv i lärandet.

Läsningen har en särskild ställning. När vi läser utvecklar vi förmågor som koncentration, empati, kreativitet och fantasi – egenskaper som i dag utmanas av samhällsutvecklingen. Alla elever har rätt till ett bra skolbibliotek, men arbetet måste gå längre än så. Vi ska stärka läsningen både i och utanför skolan och åter göra bokläsandet till en självklar del av vår kultur.

Samhället ska alltid sträva efter att alla barn och elever, oavsett bakgrund eller bostadsort, får likvärdiga möjligheter att nå skolans mål och utvecklas utifrån sina förutsättningar. Bedömningen i skolan ska främja lärande och utveckling – inte sortering. Betyg ska aldrig vara det enda, eller ens det dominerande, urvalsinstrumentet för fortsatta studier och ska inte ges före högstadiet.

I de tidiga skolåren är den relationella pedagogiken särskilt viktig. Elever ska genom kontinuerlig återkoppling förstå sin egen kunskapsutveckling och vad de behöver för att gå vidare i sitt lärande.

Rätten till modersmålsundervisning ska säkerställas och ses som en självklar del av en likvärdig utbildning. Det gäller också barn med svenskt teckenspråk som modersmål. En god och likvärdig utbildning, tillgänglig i hela landet och i alla typer av bostadsområden, är en grundbult i ett demokratiskt, fritt och hållbart samhälle.

Skolgårdarna ska vara inspirerande, gröna, tillgängliga och trygga platser för lek, rörelse och återhämtning. Marknadsskolan har bidragit till att förstärka klyftorna i samhället. Resurser fördelas
ojämlikt, elevens bakgrund påverkar i alltför hög grad resultaten och segregationen ökar. Marknadens logik har trängt in i klassrummen – där vinstintressen tillåts gå före barnets bästa. Samtidigt begränsas skolans professioner av detaljstyrning, och många elever får inte det stöd de behöver för att må bra och utvecklas utifrån sina förutsättningar. Vi välkomnar idéburen sektor i den svenska skolan.

Vi vill reformera skolan i grunden. Skolan ska inte vara en marknad – den ska vara en plats för framtidstro, för alla barn. Miljöpartiet vill avskaffa vinstdrivande aktiebolag inom skolan och åter sätta kunskap och barns rättigheter i centrum. Staten ska ansvara för att varje skola har tillräcklig finansiering för att säkra att alla barn får de bästa möjligheterna till lärande och utveckling.

Utbildningssystemet ska inte vara hinder som barn och unga tvingas passera, utan platser som uppmuntrar fortsatt lärande. Förskolan ska stimulera barns utveckling genom lek och trygghet, där barnen får knyta an till varandra och till pedagogerna.

Vi vill se en tillitsstyrd skola där lärare, rektorer och elevhälsa ges förtroende och tid att göra sitt jobb och se varje elev. Elever ska ges inflytande över sitt eget lärande, och de med särbegåvning eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ska utmanas och få stöd utifrån sina förutsättningar. Skolan ska vara tillgänglig för alla, oavsett funktionsförmåga, och samhället har ett särskilt ansvar att säkerställa att elever i anpassade skolformer får goda möjligheter till egenmakt och framtid.
Skolan ska vara en trygg plats som aktivt förebygger psykisk ohälsa och motverkar
mobbning.

När vi tillsammans möter en alltmer osäker tid behöver skolan ge alla elever starkare verktyg. Det handlar självklart om grundläggande färdigheter som att läsa, skriva och räkna, men också om förmågan att leda och slutföra projekt, förstå hur man odlar och lever i naturen, och om grundläggande vård och omhändertagande.

Skolan ska även ge elever verktyg för att förstå och påverka digitaliseringen, utveckla sociala förmågor, uttrycka sina tankar och föreställa sig en värld som skiljer sig från den
vi delar idag.

12.2 Forskning och högre utbildning

Miljöpartiet vill att Sverige ska vara en stark kunskaps- och bildningsnation, där akademisk frihet, livslångt lärande och tillgång till högre utbildning i hela landet är grundläggande för demokratin och samhällsutvecklingen. Forskning på vetenskaplig och konstnärlig grund tillsammans med högre utbildning bidrar till förståelse för vår omvärld, till innovationer för ett hållbart samhälle och till människors möjligheter att växa.

Sveriges ställning som kunskapsnation utmanas. Akademisk frihet hotas på flera håll i
världen, och även i Sverige finns tendenser till politisering och detaljstyrning. Det behövs fler trygga anställningar för forskare och lärare, och studentinflytandet måste stärkas. Tillgången till högre utbildning är dessutom ojämnt fördelad mellan stad och land. Samtidigt kräver vår tids stora utmaningar – som klimatkrisen, ojämlikhet och säkerhetshot – ett kunskapssystem som är starkt, öppet och långsiktigt finansierat.

Miljöpartiet vill satsa på fri och oberoende forskning med både bredd och spets. Vi vill stärka lärosätenas självständighet, samtidigt som god offentlig insyn säkerställs, och förbättra villkoren för lärare, forskare, doktorander och studenter. Högre utbildning ska vara tillgänglig i alla län och på många orter – inte bara i storstäderna.

Vi vill även stärka universiteten som aktiva och samverkande aktörer. Kunskap och forskningsresultat behöver spridas i större utsträckning, och forskare ska uppmuntras att delta i samhällsdebatten. Sverige ska vara ett föregångsland när det gäller akademisk frihet, hög kvalitet i högre utbildning och innovationskraft. Internationellt utbyte är viktigt – fler svenska studenter ska studera en eller flera terminer utomlands, samtidigt som fler internationella studenter ska få möjlighet att studera i Sverige.

Vi ska sluta slösa talanger – den sociala snedrekryteringen måste brytas. Därför är det viktigt med lärosäten av olika storlek och i olika delar av landet, samt med möjligheter att antas till högre utbildning på olika grunder, såsom gymnasiebetyg eller Komvux, högskoleprov, folkhögskoleomdömen eller lokalt anpassade antagningar som stärker både bredd och spets i specifika utbildningar.

Folkhögskolans breda kursutbud, yrkeshögskolan och andra vuxenutbildningar ska värnas och byggas ut för att möta både individens drömmar och samhällets behov.