Mer om Staffan Sölve

Staffan Sölve om politik

Jag tycker om det långa perspektivet hos Miljöpartiet. Vi ska lämna efter oss en värld som är minst lika bra som den vi har fått låna av kommande generationer. Det innebär att vi inte kan förbruka resurser och tillgångar som om de tillhör oss. Vi som har fått privilegiet att leva i Sverige, ska gå före i solidaritet med andra som inte har samma tur. Motto: Titta långt, gräv rakt ner.

Personligt

Jag bor i centrala Lund med min fru Anna. Våra två barn är utflugna, så vi har kunnat nedgradera från villa till lägenhet. En nyttig övning i att städa ur en massa samlade saker. Fritiden ägnar jag åt att läsa, träna, resa i Europa med familjen och vänner. Jag har två yngre bröder och vi delar intresse för segling och skidåkning, tillsammans med våra familjer.

Jag kan jonglera med tre bollar.

CV

Numera tre sysselsättningar: MOVEBYBiKE Lund, Sveriges grönaste åkeri, nyetablerat i Lund sen hösten 2014. Apputvecklare i Castyo med egna appar och app-utvecklare på uppdrag. Och lägger en hel del tid i familjens butik Tant Hulda i centrala Lund.

Jag sa upp mig från Trivector System 2012, där jag jobbade nästan fem år med IT-system för kollektivtrafik, som teknisk säljprojektledare.

Före dess i drygt två år fram till 2007 på Sony Ericsson, med teknisk dokumentation.

Under 2000 - 2005 heltid i eget företag med en anställd. Konsult inom teknikinformation och e-learning med kunder som Ericsson, Axis, Sigma.

Under 90-talet delägare och grundare i Sahlin&co, en B2B reklambyrå i Lund, med ungefär samma kunder och sysslor som senare i egna verksamheten.

Dessförinnan, efter examen, några år på tekniskt konsultföretag.

Civilingenjör på LTH Maskinteknik 1986, började plugga 1983 och hade då flyttat till Lund något år tidigare.

Uppväxt utanför Höör vid Ringsjön under skoltiden, familjen flyttade ut från Malmö med en dröm om att kombinera akademiska heltidsyrken och heltidsjordbruk. Det gick sådär.