MP: Skolan behöver pengar – inte Tidölagets pekpinnar

Svensk skola förtjänar politiker som ger lärare rätt förutsättningar att göra sitt jobb! Camilla Hansén, riksdagsledamot och utbildningspolitisk talesperson skriver tillsammans med Markus Lindgren, ledamot i SKR:s utbildningsberedning, i Altinget om förvåningen när sjunkande PISA-resultat möts med mobilförbud.

Resultatet av Pisa-undersökningen debatteras friskt av regeringspartierna. Men deras lösningar kan enklast beskrivas som detaljstyrning förklädda till ”borgerliga” reformer. Dagens problem i svensk skola är betydliga. För att vända kurvan måste politiken hantera elefanten i rummet: finansieringen. Men i budgetdebatten blir det tydligt att regeringen har andra prioriteringar.

Till skillnad från högerpartierna sätter Miljöpartiet barn och unga först, oavsett konjunkturläge. Det finns inget mer kortsiktigt än att låta skolan bli krockkudde i kommunbudgeten. Miljöpartiet lägger över 4,3 miljarder kronor mer på utbildning än regeringen, mycket mer än både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.

Svensk skola förtjänar politiker som ger lärare rätt förutsättningar att göra sitt jobb: fler kollegor, bra löner, mindre klasser, stark elevhälsa, skickliga skolledare och kontinuerlig kompetensutveckling. Elever behöver en regering som tror på ungas förmåga – och som investerar i deras framtid. SD och regeringen väljer en motsatt väg. Inskränkt handlingsfrihet och stora nedskärningar – tvärtom vad Sveriges lärare och elever efterfrågar.

Läs hela debattartikeln i Altinget här, länk [öppen för alla]: https://www.altinget.se/artikel/skolan-behover-pengar-inte-tidolagets-pekpinnar