Krönika i NA: Folkvald

Därför borde fler drömma om att bli lärare

Camilla Hansén (MP), riksdagsledamot från Örebro län, skriver krönikor i Nerikes Allehanda under vinjetten ”Folkvald” en gång i månaden. Den här månadens krönika handlar om några utbildningsfrågor som varit viktiga under Camillas första riksdagsår som utbildningspolitisk talesperson – och om varför fler ska drömma om att bli lärare.

Camillas riksdagsår har inneburit ett nytt uppdrag som Miljöpartiets utbildningspolitiska talesperson, och i dessa sommarlovstider delar hon med sig av några tankar kring det.

Att vara lärare är Sveriges viktigaste jobb. Visst finns det många yrken som är viktiga när vi bygger vårt hållbara samhälle. Men alla som har de yrkena har lagt grunden i förskolan och skolan tillsammans med alla som arbetar där. Därför vill jag att fler ska drömma om att bli lärare!

Ett drömjobb är meningsfullt och utvecklande, i en god arbetsmiljö, med tillräckligt bra betalt. Jag förvånas över hur regeringen skryter över att de gjort den största satsningen någonsin på skolan, medan verklighetens lärare visar oro för att nedskärningar ska leda till ökade sjukskrivningar, svårare skolgång för elever med behov av stöd, uppsägningar, färre skolböcker, oro för elevernas kunskapsutveckling. Det låter inte så drömmigt!

Nu är det sommarlov, ja, snart även för riksdagsledamöter. Nu behöver utbildningspolitiker runt om i landet tar tillfället i akt och funderar på om de är intresserade av att investera i ungas framtid, i deras utbildning, i att fler ska drömma om att jobba i skolan. Om vi inte kan samlas kring att skolan är en investering för framtiden, så riskerar vi alla att sluta i skamvrån med dumstruten på.

Läs hela krönikan i Nerikes Allehanda här, länk [för prenumeranter]: https://www.na.se/2023-06-22/darfor-borde-flera-dromma-om-att-fa-bli-larare