Krönika: Grön region

I huvudet på en regionpolitiker

Pia Frohman (MP), regionpolitiskt talesperson, skriver krönikor på hemsidan en gång i månaden. Nu i januari innehåller funderingar över hur det är att vara förtroendevald för sitt parti, men inte längre ha ett politiskt uppdrag när Miljöpartiet inte längre finns med i regionfullmäktige efter valet.

Det är ju nu, tyvärr, ett bekant faktum att Miljöpartiet inte representeras på regionnivå i Örebro län, skriver Pia, och frågar sig: Vad innebär det för den gröna rörelsen och oss politiker som engagerat oss?

”Femtusensexhundranittiofyra, alltså 5 694 personer har valt att lägga sin röst på ett grönt parti, där jag fått förtroendet att  vara regionpolitisk talesperson. Kanske är du en av dom?

Kanske är du en av dem som tycker att en fungerande kollektivtrafik ska finnas i hela länet, även på landsbygden. En av dem som tycker att det är självklart att vården ska vara trygg och tillgänglig. En av dem som utgår från att vårt samhälle är en gemensam angelägenhet och i högsta grad möjligt att påverka och förbättra. I så fall ska du och alla andra som gjorde samma val veta att den gröna rösten kommer att fortsätta att göra sig hörd.

Exakt vad och hur mycket av mina tankar som rör politik i någon form är inte riktigt gripbart. Jag vet bara att politik, liksom alla typer av engagemang, inte är ett gig utan en livsstil. Alla tankar, möten, hopp och nederlag är en resa. En resa jag delar med många som tillsammans har målsättningen att Miljöpartiet ska ha en större plats på den politiska arenan. För oss själva, för alla andra och för framtiden.”

Läs hela Pias krönika på MP Örebro läns hemsida här, länk: https://www.mp.se/orebro-lan/kronika-gron-region/