Så här kan du stärka vår demokrati!

Gör det inte så svårt – fråga vad som är viktigt, berätta vad som är viktigt för dig!

Pia Frohman (MP), regionpolitiskt talesperson, skriver regelbundet krönikor på mp.se. Den här gången handlar krönikan om demokratin. Vad kan det betyda att demokratin är det minst dåliga sättet att styra? Hur just du kan stärka vår demokrati, när demokratin runt om i världen backar?

Styrkan i vår svenska demokrati bygger just på vår föreningstradition, hur man samlas runt liknande målbilder och har ett öppet samtal om vart man vill med sitt liv och världen utan att vara rädd. Att media har kunnat gräva och granska och ge en någorlunda rättvis bild av den världen och vi har kunnat utkräva ansvar när något eller någon går fruktansvärt fel.

Vill du vara del av att stärka demokratin i Sverige?  Ta det där positiva samtalet med vännen, kollegan eller grannen. Gör det inte så svårt: fråga vad som är viktigt för den du pratar med, berätta vad som är viktigt för dig.

Läs hela Pias krönika – med fler tips – på MP Örebro läns hemsida här, länk: https://www.mp.se/orebro-lan/kronika-gron-region/