11,4 procent – vi gjorde det tillsammans!

Valresultatet visade långt bättre än vallokalsundersökningen – och det är tack vare dig. Med 11,4 procent finns fortfarande en möjlighet att Miljöpartiet tar ett tredje mandat.
Var tionde svensk har röstat för en offensiv klimatpolitik och ett medmänskligt Europa. Det är ett otroligt stort förtroende vi har fått och nu kommer vi att göra allt i vår makt för att förvalta det och genomföra den politik som vi gick till val på.

Runt om i hela landet har Mijöpartiets medlemmar kämpat och gett allt i en valrörelse där vi från början såg ut att vara uträknade. Men vi visste redan från början vad som är värt att kämpa för. Klimatet, miljön, medmänskligheten och demokratin. Tack vare varje uppsatt valaffisch, varje delad spridbild i sociala medier och varje samtal i valstugan eller över en kaffe med en kollega eller med en bekant. Vi gjorde det – tillsammans!

Nu har vi en stunds nervös väntan framför oss innan vi vet om vi tar ett tredje mandat, men att gå från dryga 6 procent i EU-valets första opinionsmätningar till 11,4 procent i kväll är en fantastisk bedrift!

Resultatet är inte klart och personrösterna inte räknade men i nuläget ser det ut som att Alice Bah Kuhnke och Pär Holmgren kommer att representera MP i EU-parlamentet. Samtidigt har den gröna gruppen växt kraftigt vilket ger oss stora möjligheter att förändra Europa i en grön riktning den kommande mandatperioden.

– Vi har alla känt oro för de högerextrema och populistiska partiernas frammarsch. Nu ser vi en tydlig motrörelse där gröna, progressiva och demokratiska partier går framåt i stora delar av Europa. Det ger stort hopp inför framtiden att så många européer har röstat för att stoppa klimatförändringarna och stå upp för ett medmänskligt Europa.

– För ett år sedan var det många som hade räknat ut oss, även från riksdagen. I kväll visar vi att vi verkligen är tillbaka på allvar i matchen.Vi gick in i valrörelsen med 6,5 procent i de första opinionsmätningar och sedan dess har vi bara ökat. Det är tack vare er, tusen tack för allt ert engagemnang och hårda arbete!