Annika Hirvonen om migrationspolitiken!

Vi arbetar konstruktivt, men det betyder inte att vi accepterar vad som helst. Det skriver vår migrationspolitiska talesperson Annika Hirvonen.

Det skrivs just nu mycket oroande nyheter i medierna. Om det är så att S och de borgerliga partierna kommer överens utifrån det bud som Socialdemokraterna lagt fram så riskerar vi att få en fruktansvärd flyktingpolitik. En politik som undergräver hela tanken bakom asylrätten med ett volymmål som använder kvotflyktingar och barns rätt att leva med sina föräldrar som någon slags regulator man kan vrida av och på. Det riskerar att skicka otroligt allvarliga signaler ut i världen, där Sverige stått upp som humanitär stormakt, att vi skulle införa  mer strikta regler än den tillfälliga lagen.

Jag vill att ni ska veta några saker:

Miljöpartiet arbetar konstruktivt och vill verkligen nå en överenskommelse om en human och rättssäker migrationspolitik.

Att arbeta konstruktivt är inte att acceptera vad som helst.

Vi har en kontinuerlig kontakt med S på alla nivåer och är väldigt tydliga med att en uppgörelse som ska kunna bli verklighet måste omfatta alla regeringspartier. MP kommer inte skriva under en uppgörelse där vi inte har varit en part.

Vi har varit tydliga med att det i svåra förhandlingar alltid måste finnas en beredskap att lämna det samarbete man ingår i. Det är egentligen en självklarhet men frågan aktualiseras såklart inte för varje liten oenighet.

Nu ska vi kämpa tillsammans för de föräldrar som måste välja vilka av sina barn de råd att återförenas med när vi ställer försörjningskrav. För mamman som måste förklara att hon visst älskar sitt barn fast de inte kan träffas. För barnen som växer upp i vårt land utan personnummer eller utvisas efter att de tagit studenten. För anständigheten. Medmänskligheten. Solidariteten med alla människor.