Mp Orusts språkrör möter Alice Bah Kuhnke i Cannes

Take Two: Next moves for #metoo
Söndag 13:e maj.
Alice Bah Kuhnke och Frankrikes kulturminister Françoise Nyssen, på Svenska och Franska Filminstitutens evenemang om arbetet mot sexuella trakasserier, övergrepp och maktmissbruk mot kvinnor – med fokus på filmbranschen. Plats, festivalpalatset under den pågående filmfestivalen i Cannes.

VARFÖR ÄR DETTA NÅGOT SOM ANGÅR ALLA:

I vårt samhälle av idag så är vi i filmindustrin en av dem som är ”historieberättarna” av vår kollektiva samtid. Att bestämma vilka berättelser som berättas ger en enorm makt. Samtiden kanske inte inser hur mycket som vi påverkas av vad vi ser på bio/Tv mm, men vi översköljs av historier där besluten om vilka historier som skulle få berättas till största delen har tagits av män (och ofta vita män i väst). Till följd av detta så blir oerhört många historier aldrig berättade och ”sanningen” om vår samtid ligger i händerna på dessa män med makten över historieberättandet.

#Metoo är en rörelse som kan förändra detta, hur fördelningen av makten att bestämma vems historier som skall berättas om/från vår samtid skall fördelas och på vilka villkor de som arbetar med detta ska få arbeta. Det är våra berättelser som bildar fond för det uppväxande släktet över hela världen. Har vi inte då ett enormt ansvar att se till att allas berättelser kommer till tals.

Att skapa berättelser som förändrar, ger hopp, styrka, trygghet och kämparglöd. Det är nödvändigt att vi faktiskt använder den makten vi har NU. Och vi skall göra det tillsammans.

Kia Nordqvist

språkrör Mp Orust och ordförande Film i Väst

Röster från dagen:

Eventet började med att Eva Röse, skådespelare och medlem av initiativet #tystnadtagning, höll ett starkt brandtal om nödvändigheten av förändring NU.

Alice Bah Kuhnke,

– När #metoo-upproren spreds över hela världen blev jag både bedrövad och förbannad av alla berättelser om övergrepp och förminskningar. Vi borde ha kommit så mycket längre. Men jag blev också fylld av kraft och vilja att ta itu med problemen. Nu måste vi ta ansvar för vad vi vet och arbeta fram långsiktiga verktyg för ökad jämställdhet och trygga arbetsplatser fria från trakasserier och övergrepp, i filmbranschen såväl som i alla andra branscher, säger Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister i Sverige.

Françoise Nyssen,

Att arbeta för jämställdheten betyder att försvara den kreativa friheten. Att ge kvinnor samma möjligheter innebär ju att filmen kan dra fördel av så många fler talanger! Det är utgångspunkten för vårt event i Cannes. Tillsammans med min svenska kollega Alice Bah Kuhnke, CNC (Centre National du Cinéma et de l'image animée) och den bransch som ansluter sig till oss, kommer vi att agera. Vi har redan väntat för länge. Tiden är inne för jämställdhet i praktiken, säger Françoise Nyssen, kulturminister i Frankrike.

Anna Serner,

– #metoo-rörelsen har oerhört tydligt visat bristen på jämställdhet i hela samhället. Det ligger ett stort arbete framför oss alla och jag hoppas att hela filmbranschen är beredd att ta en ledande i roll i det arbetet, säger Anna Serner, vd på Svenska Filminstitutet.

Paneldeltagare under evenemanget:

Aida Begić, prisbelönt regissör och manusförfattare
Bahar Pars, skådespelare, regissör och medlem av #tystnadtagning
Anna Serner, vd Svenska Filminstitutet
Stacy L. Smith, forskare och grundare av Annenberg Inclusion Initiative på University of Southern California
Moderator:
Melissa Silverstein, grundare av Women and Hollywood

Cameron Bailey, konstnärlig ledare och festivalchef för filmfestivalen i Toronto