Orust i topp med ekologiska och svenska råvaror

– Vi är väldigt stolta över att Orust är bäst i hela Västra Götaland när det gäller inköp av svenska råvaror till kommunens skolor och omsorg.
Det känns bra är att vi dessutom ligger klart över rikssnittet med våra 37% ekologiska råvaror. För Miljöpartiet är detta verkliga hjärtefrågor och det är glädjande att vi samverkar i en majoritet som prioriterar bra mat. Det är bra för djuren, miljön, lantbrukarna, barnen, våra äldre och allas hälsa.

–  Orust väljer svenskt och ekologiskt kött

Orust kommun är bäst i Västra Götaland på att servera mat med svenska råvaror. Det visar en jämförelse som länsstyrelsen genomfört. Allt kött som serveras på boenden, i skolor och förskolor i Orust kommun är svenskt. Kyckling och mjölk likaså och 37 procent av maten är dessutom ekologisk. Det framgår av länsstyrelsens nyligen genomförda jämförelse. Den visar att det finns kommuner som serverar en högre andel ekologiskt, bland annat Göteborg, men ingen av Västra Götalands 49 kommuner, förutom Orust redovisar att allt kött och fågel är svenskt.–  Vi får tänka till hur våra matsedlar och recept ser ut och våra kockar använder så mycket som möjligt av råvaran, säger kost- chefen Charlotte Odhe som påpekar att kostenheten inte får mer pengar i budgeten för att köpa svenska och ekologiska råvaror.För henne gäller ett helhetstänk för att det ska gå ihop, att skapa utrymme för att kunna välja en lite dyrare produkt.–  Vi jobbar med våra avtal för att få bra priser. I våra kök har vi effektivare utrustning, ugnar och grytor som städar sig själva, så där vinner vi tid. När GP besöker Ängås skola ska det serveras fisksoppa till drygt 500 elever. Kocken Christoffer Albinsson häller upp soppa i kantiner och i skolans matsal har de yngre eleverna börjat köa.–  Det är en kräsen publik. Om någon rynkar på näsan åt maten så hänger gärna kompisarna på, säger han.Även fisken i är soppan noga utvald. –  Vi köper bara in fisk som är MSC-märkt. Då är den garanterat fiskad på rätt sätt och i rätt vatten, säger Helen Wijk, enhetschef för kost och lokalvård. Hon har tidigare varit kökschef i olika kök i Göteborg och tycker det är glädjande att det finns en medvetenhet om kvalitet och ekologisk mat. –  Orust köpte in 37 procent ekologiska matvaror 2016. Året innan var det 32 procent och det finns ett politiskt mål att vi ska vara uppe i 50 procent 2019, säger Helen Wijk.Länsstyrelsens undersökning visar att långtifrån alla kommuner har svarat. Men Pernilla Fischer-ström, processledare i offentlig upphandling på länsstyrelsens landsbygdsavdelning ser ändå en tydlig tendens då merparten av de svarande köper in svenskt kött och fågel till en procentandel av minst 90. –  Mer än hälften av kommunerna har svarat och därför tycker jag man kan dra slutsatsen att det serveras mycket mat av svenska råvaror i Västra Götaland, säger Pernilla Fischerström. Hon jobbar sedan två år med ett projekt där hon stöttar kommunerna att öka andelen lokalproducerad mat i köken. Då behövde hon skicka ut en enkät för att få en lägesrapport tre gånger per år. –  Vi frågar samtliga kommuner, men det kan vara svårt för kommunen att få fram statistik. Det kan också vara så att kommunen är fast i ett fyraårigt avtal, eller befinner sig i en upphandlingsprocess, säger Pernilla Fischerström.

skrev, Martin Björklund