Vi är det parti vars politik lever upp till IPCC:s rekommendationer om utsläppsminskningar.

I SVT:s partiledardebatt i går haglade felaktigheter från de andra partierna och Alice fick tyvärr inte möjlighet till replik när Sara Skyttedal anklagade oss för att vilja ha högre utsläppsmål än vad forskningen rekommenderar. Skyttedal pratar strunt – det är hon som inte har koll på siffrorna, inte vi.

Vi vill att EU ska sänka sina utsläpp med 70 procent fram till 2030. EU är världens tredje största utsläppare. Den rekommendation från IPCC som Skyttedal hänvisade till i gårdagens debatt syftar på ett globalt genomsnitt – vilket betyder att de som släpper ut mest också måste minska mer. Det är tragiskt att de andra partierna inte har högre ambitioner för att sänka EU:s utsläpp.

Kortfattat är det så att EU:s klimatmål utgår från år 1990 och IPCC utgår från 2010 års nivåer. IPCC:s rekommendation är att sänka de globala utsläppen med 45 procent till 2030 jämfört med 2010 års nivåer. Vårt mål om att sänka EU:s utsläpp med 70 procent till 2030 utgår från 1990 och är helt i linje med vad IPCC säger.

från SVT