Vi är oroliga…

För att Orust ska kunna nå sina miljö- och hållbarhetsmål har Miljöpartiet på Orust lagt en motion om att Orust kommun borde ta fram en egen KOLDIOXID BUDGET 2021 – den motionen avslogs vid Kommunfullmäktige nu i juni. Alla partier utom MP var av den åsikten att Orust kommun inte ska prioritera detta – där finner vi en av förklaringarna till att Kommunen har fallit i ranking vad det gäller vårt hållbarhets och miljöarbete arbete…när skattesänkning prioriteras före hållbarhetsarbete.

Kommunen har satt upp Mål för sitt Miljö- och Hållbarhetsarbete men vi i Mp Orust förstår inte hur vi skall uppnå målen när alla förslag på hur vi skall nå dit röstas ned och knappt några resurser avsätts för detta för kommunen och dess invånare viktiga arbete. Kommunens miljöavdelning är underbemannad och hinner knappt med sin tillsynsplikt, hur ska de då också kunna sköta framtids- utvecklings- miljö- och hållbarhets arbete? De politiska förslag kring samverkan eller bra verktyg för att kunna komma framåt i arbetet med att – BLI OBEROENDE AV FOSSILA BRÄNSLEN OCH LANDETS LEDANDE KOMMUN INOM KRETSLOPPSARBETE OCH RESURSHUSHÅLLNING, SAMT BEDRIVA DET MILJÖ- OCH KLIMATARBETE SOM KRÄVS FÖR EN LÅNGSIKTIG HÅLLBAR UTVECKLING  – (som sägs i kommunens mål), bryr sig inte den nuvarande majoriteten om. Skattesänkningar och kortsiktiga besparingar är viktigare, kanske för att det ger kortsiktiga poäng hos ev. väljare.

Där sägs också: "Vi arbetar för att uppfylla miljö och klimatmål, både i våra egna verksamheterna och genom att ge förutsättningar för dig att leva miljövänligt" – Vi i miljöpartiet anser att det arbetet satsas det inte många ören på under den här mandatperioden. Se vidare vad som står på kommunens hemsida om Kommunens klimat- och hållbarhetsarbete HÄR!

SVERIGES MILJÖMÅL:

Vi i Sverige ska lösa våra miljöproblem nu och inte lämna över dem till kommande generationer. Det har riksdagen beslutat. Sveriges miljömål är riktmärken för detta miljöarbete.
Sveriges utsläpp av växthusgaser minskar för långsamt  Senast år 2045 ska Sveriges sammanlagda nettoutsläpp nå netto-noll. Ett verktyg för att nå målen är koldioxid budget – För att nå långsiktig nödvändig samhällsomställning och tydliggöra hur lite klimatutrymme som återstår innan vi når två graders uppvärmning. Metoden med koldioxidbudgetar ger träffsäkra svar på hur mycket som får släppas ut.

PARISAVTALETS mål är att begränsa den globala uppvärmningen till max två grader. Men mycket är oklart kring hur det ska gå till. En nyckel kan vara koldioxidbudgetar, ett vetenskapligt sätt att fördela de tillåtna utsläppen – på både nationell och lokal nivå.

Det krävs rättvis fördelning av jordens kvarstående koldioxidbudget
I rika, industrialiserade länder måste utsläppen omedelbart minska med över 10 procent varje år, tills utsläppen av koldioxid är noll. Det menar forskare vid Uppsala universitet som tagit fram en vetenskaplig modell för beräkning av koldioxidbudgetar. Genom att fördela jordens kvarstående koldioxidbudget rättvist, på nationell och lokal nivå, finns en möjlighet att minska den globala uppvärmningen. Det innebär dock stora utmaningar och tiden är knapp.

LOKALA KOLDIOXIDBUDGETAR:
Idag har ett tiotal regioner och drygt 20 kommuner i Sverige tagit fram en egen koldioxidbudget med hjälp av Klimatledarskapsnoden. Nu går forskningsprojektet vidare kring regionala koldioxidbudgetar och snabb omställning till ett fossilfritt energisystem i Sverige.
Eftersom den kvarvarande koldioxidbudgeten hela tiden minskar när det släpps ut koldioxid är det viktigt med regelbundna uppdateringar. Forskarna vid Uppsala universitet arbetar med att ta fram ett digitalt verktyg som kommuner och regioner ska kunna använda för att själva beräkna sina koldioxidbudgetar och göra uppdateringar.