MĂ€nniskan

MĂ€nniskan

MÀnniskan Àr en kreativ och empatisk varelse som vill och kan ta ansvar.
Den fantastiska mÄngfalden i mÀnniskors synsÀtt och idéer utgör en rikedom som driver utvecklingen framÄt.
Denna rikedom behöver frihet, demokrati och trygghet för att blomstra. Alla mÀnniskor ska ha friheten att söka lycka, kunskap och förverkligande av den egna potentialen. Yttrandefriheten och den fria Äsiktsbildningen Àr ovÀrderliga. Det goda samhÀllet behöver byggas pÄ en grund av mÀnskliga fri- och rÀttigheter. VÄra gemensamma angelÀgenheter ska hanteras med öppenhet, respekt, fri debatt och demokratiska beslut.
Historien visar att mĂ€nniskan och mĂ€nskliga samhĂ€llen har varit kapabla till bĂ„de goda och grymma handlingar. Övergreppen har ofta uppkommit i politiska system som förminskat eller stĂ€llt mĂ€nniskor mot varandra, gjort individer ofria och kvĂ€vt förmĂ„gan att tĂ€nka och handla sjĂ€lvstĂ€ndigt.
Vi tror pÄ en demokrati med aktiva och delaktiga medborgare. Vi vill ha ett samhÀlle dÀr individen ges möjlighet att bidra efter förmÄga till samhÀllets utveckling och dÀr alla har lika rÀttigheter. DÀrför mÄste samhÀllet ocksÄ stÄ som garant för en trygg vÀlfÀrd, dÀr alla erbjuds nya chanser att vÀxa och utvecklas genom livet. Det skapar förutsÀttningar för goda livsvillkor vilket bidrar till mÀnniskors utveckling och vÀlbefinnande. SamhÀllet Àr till för alla och skapas av alla.

Frihet, integritet och demokrati
Den gröna rörelsen stÄr för ett frihetligt perspektiv pÄ politiken. Vi Àr övertygade om att yttrandefrihet, Äsiktsfrihet och deltagande demokrati gör samhÀllet bÀttre. Det Àr pÄ stÀllen dÀr mÀnniskor och kulturer möts och blandas, dÀr mÀnniskor Àr fria att tÀnka och tycka efter eget huvud, och dÀr tankar, visioner och olikheter respekteras som nya utvecklande idéer blomstrar.
MÀnniskors frihetsutövande begrÀnsas dels av naturens ramar och dels av andra mÀnniskors frihetsutövande. Alla mÀnniskor har dÀrför ansvar för att inte begrÀnsa eller inskrÀnka andras friheter.
Alla ska Ätnjuta lika rÀttigheter och möjligheter oavsett kön, etnicitet, religion, funktionsnedsÀttning, sexuell lÀggning, könsidentitet, könsuttryck eller Älder. Alla former av diskriminering ska motverkas. Först nÀr alla mÀnniskor erkÀnns för vilka de Àr, fÄr rÀtt att definiera sig sjÀlva och har tillgÄng till lika rÀttigheter kan vi uppnÄ vÀlfÀrd för alla. Religion kan heller aldrig vara en ursÀkt för att begrÀnsa andras friheter och rÀttigheter. Alla ska ha rÀtt att utöva sin tro, eller att avstÄ frÄn religionsutövning.
I en vĂ€l fungerande demokrati har mĂ€nniskor möjlighet att uttrycka sina Ă„sikter. Miljöpartiet Ă€r ett decentralistiskt parti. Beslut ska fattas sĂ„ nĂ€ra de mĂ€nniskor som berörs som möjligt. Att ha möjlighet att vĂ€lja vilken pedagogik man vill ha i skolan eller att vĂ€lja hur man vill bli omhĂ€ndertagen som gammal Ă€r en del i att flytta beslut nĂ€rmare mĂ€nniskan. Vi vill stĂ€rka egenmakten och inflytandet över vĂ€lfĂ€rden.
Demokrati betyder folkstyre. Alla bör fÄ möjlighet att arbeta politiskt under nÄgon del av livet. För att underlÀtta detta vill vi begrÀnsa hur mÄnga gÄnger man kan stÀlla upp till omval till ett politiskt förtroendeuppdrag. Inom Miljöpartiet tillÀmpar vi en rotationsprincip. För att öka möjligheterna för dagens unga att engagera sig och pÄverka vÄrt framtida samhÀlle vill vi sÀnka röstrÀttsÄldern till 16 Är. Olika erfarenheter och bakgrunder Àr av största vikt för demokratin i alla sammanslutningar dÀr beslut fattas och dÀrför vill vi i alla sammanhang verka för jÀmstÀlldhet och mÄngfald.
En deltagande demokrati krÀver lÀttillgÀnglig information, en levande politisk debatt och möjlighet för medborgare att lyssna pÄ sammantrÀden och lÀmna egna förslag till politiska församlingar. MÀnniskor med funktionsnedsÀttningar ska ha samma möjlighet att delta i samhÀllet som andra. Om en viss andel medborgare efterfrÄgar det ska folkomröstningar hÄllas i viktiga frÄgor. I en demokrati ska ingen födas till ett offentligt Àmbete. Vi har dÀrför svÄrt att se monarkins plats i ett modernt demokratiskt samhÀlle och anser att den pÄ sikt bör avskaffas.
Offentlighetsprincipen och meddelarfriheten mÄste vÀrnas och stÀrkas. Vi vill ha en lagstiftning som skyddar sÄ kallade whistleblowers och som gÀller över hela arbetsmarknaden. Medborgarna ska alltid kunna granska makten. Alla former av korruption mÄste motarbetas. Det gÀller inte minst inom den politiska sfÀren. Vi vill ha en lag om att politiska partier och enskilda kandidater ska offentliggöra sina bidragsgivare.
Civil olydnad har varit en viktig del av kampen för demokrati. Med civil olydnad menas handlingar som i dag Ă€r förbjudna, men som uppmĂ€rksammar orĂ€ttvisor och samhĂ€llsproblem enligt principerna om ickevĂ„ld, öppenhet, strĂ€van efter dialog och beredskap att ta sitt straff. Även fortsĂ€ttningsvis kan civil olydnad vara betydelsefullt i demokratin.
Vi vill vÀrna mÀnniskors rÀtt till integritet och privatliv. I dag Àr den rÀtten hotad av bÄde statliga och kommersiella aktörer. Som individ ska det vara lÀtt att fÄ reda pÄ vilken information myndigheter eller företag har registrerat om ens person. Ingen otillbörlig registrering eller övervakning baserad pÄ politiska Äsikter eller demokratisk verksamhet fÄr förekomma.
Demokratin mÄste försvaras med demokratiska medel. De ökade möjligheterna till övervakning krÀver att politiken slÄr vakt om mÀnniskors möjlighet att vÀrna sin integritet. Demokratin mÄste försvaras med demokratiska medel. De ökade möjligheterna till övervakning krÀver att politiken slÄr vakt om mÀnniskors möjlighet att vÀrna sin integritet. Vi motsÀtter oss alla lagar som innebÀr oproportionerliga ingrepp i
 

Barn
En trygg barndom med goda möjligheter till lek ska vara en rĂ€ttighet för alla. Barn Ă€r aktiva medskapare av samhĂ€llet och ska inte ses som passiva mottagare av det samhĂ€lle som vuxna skapar Ă„t dem.‹SamhĂ€llet ska vara anpassat till olika familjekonstellationer. En familj bygger pĂ„ kĂ€rlek, trygghet och respekt, inte pĂ„ förestĂ€llningar om hur en familj ska vara.
Ekonomisk utsatthet Àr en riskfaktor för barns hÀlsa och för deras resultat i grundskolan. Barn i familjer i ekonomisk utsatthet har ocksÄ sÀmre tillgÄng till fritidsaktiviteter. Det behövs en politik som ger ökade resurser till de sÀmst stÀllda familjerna för att ge alla barn trygghet och minska klyftorna i Sverige. Ekonomisk utsatthet ska inte gÄ i arv.
Vi vill sÀrskilt satsa pÄ stöd till barn i familjer dÀr det förekommer vÄld, missbruk eller psykisk ohÀlsa. Barnets rÀttstrygghet mÄste stÀrkas om det finns misstankar om vÄld eller sexuella övergrepp.
Satsning pÄ verksamheter som Àr viktiga för barn och unga kan innebÀra stora mÀnskliga och lÄngsiktiga vinster. Skolans förmÄga att se och möta varje elev mÄste stÀrkas. Det behövs gott om platser dÀr barn och unga kan mötas och utöva friluftsliv, idrott och kultur.
Barn ska vara med och utforma samhÀllet. FN:s barnkonvention ska bli svensk lag och politiska beslut bör föregÄs av en barnkonsekvensanalys. LÄngsiktighet Àr inte bara ett synsÀtt inom miljöpolitiken utan Àven avgörande nÀr det gÀller samhÀllsplanering och ekonomisk politik. Att satsa pÄ barnen Àr en investering i framtiden.

Äldre
MĂ„nga lever ett aktivt liv mycket lĂ€ngre Ă€n vad tidigare generationer har haft möjlighet till. Fler och fler fĂ„r uppleva sin hundraĂ„rsdag. MĂ„nga Ă€ldre Ă€r friska allt lĂ€ngre vilket Ă€r en stor samhĂ€llsresurs. Äldres kunskaper och erfarenheter Ă€r ovĂ€rderliga pĂ„ mĂ„nga omrĂ„den, till exempel som fortsatt yrkesaktiva eller som mentorer till yngre. Inom frivilligsektorn och föreningslivet gör mĂ„nga Ă€ldre stora insatser. Alla Ă€ldre Ă€r dock inte friska och mĂ„nga behöver tilltagande hjĂ€lp. DĂ€rför Ă€r det viktigt med en trygg och god Ă€ldreomsorg som utgĂ„r frĂ„n de Ă€ldres individuella behov.
Ett rikt liv kĂ€nnetecknas av sjĂ€lvbestĂ€mmande, socialt umgĂ€nge och möjlighet till deltagande. Även som Ă€ldre ska man ha möjlighet att uppleva samvaro, gemenskap och kunna delta i fysiska och kulturella aktiviteter.
RÀtten till bostad Àr grundlÀggande i vÄrt land. För Àldre blir det efterhand allt viktigare att ha en fungerande bostad och, nÀr man sÄ behöver, rÀtt till stöd och hjÀlp i hemmet. En fungerande hemtjÀnst kan ofta vara en förutsÀttning för att kunna bo kvar i sitt hem. Kommunerna behöver bli bÀttre pÄ att planera sÄ att den Àldre nÀr hen sÄ önskar och behöver ska kunna erbjudas Àldreboende, serviceboende eller annat lÀmpligt alternativ.
Alla ska kunna lita pĂ„ kvaliteten och tryggheten i omsorgen, oavsett vem som utför den. Som anhörig Ă€r det ofta smĂ€rtsamt att se nĂ€r en Ă€ldre nĂ€rstĂ„ende insjuknar. DĂ„ ska man kunna vara trygg med att det finns en god omsorg med hög kvalitet och tillrĂ€cklig och utbildad personal. De anhöriga ska kĂ€nna sig sedda och deras önskemĂ„l tillmötesgĂ„s sĂ„ lĂ„ngt som det Ă€r möjligt. Det ska finnas Ă€ldreomsorg med olika inriktningar. ÖnskemĂ„l om vĂ„rdpersonalens sprĂ„kkunskaper ska tillgodoses. Frivilliga insatser i Ă€ldreomsorgen ska uppmuntras.
Äldreomsorgen stĂ„r inför en stor utmaning med ett ökat antal Ă€ldre i befolkningen, samtidigt som det sker stora pensionsavgĂ„ngar bland omsorgspersonalen. I framtiden kommer allt fĂ€rre unga behöva försörja och vĂ„rda allt fler Ă€ldre. Vi vill möta den utmaningen. PĂ„ samhĂ€llsekonomisk nivĂ„ Ă€r det viktigast att ge unga mĂ€nniskor vĂ€gar in i arbetslivet. För Ă€ldreomsorgen handlar det om Ă„tgĂ€rder för att bli en bra arbetsgivare.
PersonaltÀtheten mÄste hÄlla tillrÀcklig nivÄ sÄ att de som arbetar i Àldreomsorgen slipper hamna inför omöjliga situationer som att ensamma behöva utföra lyft som egentligen krÀver tvÄ personer. En satsning pÄ ökad bemanning genererar nya jobb samtidigt som kvaliteten ökar. Maten som serveras inom Àldreomsorgen ska vara nÀringsrik, miljövÀnlig och helst nÀrodlad.

Skola
Genom skolan ska barn och ungdomar fÄ viljan och redskapen att lÀra och utvecklas genom livet. I skolan ska varje barn lÀra sig att lÀsa, skriva och rÀkna, skapa och delta i samhÀllsdiskussionen, samarbeta och umgÄs med andra och pÄverka sin egen livssituation.
Skolan ska ge varje barn möjlighet att vara sig sjĂ€lv och vĂ€xa till den hen vill vara. Det ska inte finnas lyckade och misslyckade elever, inte heller bra och dĂ„liga skolor – alla har rĂ€tt att lyckas och utvecklas i skolan.
Elever mÄste sÀttas i centrum som de tÀnkande och kreativa individer de Àr. En fungerande skoldemokrati Àr en viktig del av en bra skola. Eleven ska vara medveten om sina rÀttigheter och skyldigheter samt fÄ förutsÀttningar och möjlighet att kritiskt granska och pÄverka bÄde samhÀllet och sin egen skolsituation.
Politikens uppgift Àr att skapa förutsÀttningar för en skola dÀr vi kan lita till elevens nyfikenhet och lÀrarens kompetens. Politikens uppgift Àr inte att detaljstyra och kontrollera pedagogen i dennes arbete. FörÀndringsarbete i skolan mÄste förankras i samspel med skolan, eleverna och alla som arbetar dÀr.
LÀrarna ska ge eleverna det stöd de behöver för att kunna utvecklas utifrÄn sina förutsÀttningar. För att mötet mellan lÀrare och elev ska fungera behöver skolan tillrÀckligt med resurser. Undervisningen ska utformas utifrÄn varje elevs unika behov, oavsett om det innebÀr att ge extra utmaningar eller extra stöd, och med möjlighet till individuellt anpassad studieteknik. LÀraren ska ha rÀtt att ordinera extra stöd till den elev som behöver det.
Alla yrkesgrupper i skolan Àr viktiga. Skolans uppgift Àr inte bara att ge eleverna en god utbildning och en god elevhÀlsa, utan ocksÄ att ge eleverna verktyg för att fungera som aktiva samhÀllsmedborgare. Skolbiblioteken och IT Àr centrala resurser för skolans pedagogiska arbete. Fritidshemmen kan skapa mÄngsidighet, helhet och kontinuitet i barns utveckling och lÀrande i de tidiga skolÄren. En fungerande fritidshemsverksamhet möjliggör för eleverna att fÄ erfarenheter av att hantera sociala situationer, trÀna sprÄket och att respektera andra.
Skolan ska vara tillgÀnglig för alla och dÀrför ska hinder undanröjas sÄ att alla kan delta pÄ sina villkor. Barn med psykisk, fysisk eller intellektuell funktionsnedsÀttning, och andra barn som behöver anpassningar och stöd, ska kunna fÄ detta för att nÄ sin fulla potential. Skolan ska skapa förutsÀttningar för psykisk hÀlsa och vÀlmÄende. RÀtt stöd som sÀtts in i tid Àr bÄde mÀnskligt och samhÀllsekonomiskt mer effektivt Àn stöd som kommer senare i livet.
Ledarskapet i skolan, frÄn skolledare till enskild lÀrare, Àr viktigt för att lÄngsiktigt sÀkra kvalitet i undervisning och utbildning. LÀrare ska vara professionella och kunniga och ha den utbildning som krÀvs för uppgiften. Olika elever lÀr sig pÄ olika sÀtt och undervisningen ska ta hÀnsyn till det. En bra skola har tydlig koppling till forskning och tar kontinuerligt in nya forskningsrön.
Skolan ska prÀglas av förtroendefulla relationer och varje elev ska ges inflytande över sin studievÀg och skolmiljö. Skolan ska vara en plats dÀr elevernas naturliga lust att lÀra utvecklas. Skolan ska knyta an till elevernas utveckling och ge Äterkoppling pÄ deras arbetsinsatser och utveckling, nÄgot som kan ske pÄ olika sÀtt. Vi oroas av det ensidiga fokuset pÄ betyg och kontroller i skolpolitiken, och motsÀtter oss betyg i Àn tidigare Äldrar. Betyg ska anvÀndas nÀr det finns skÀl för det, till exempel som ett av flera urvalsinstrument för fortsatta studier, och kan aldrig vara den enda formen av Äterkoppling.
I dag finns ofta erfarenheter frĂ„n hela vĂ€rlden i klassrummet, och det Ă€r en av skolans tillgĂ„ngar. Andra modersmĂ„l Ă€n svenska ska ses som fördelar och som resurser för den enskilda elevens lĂ€rande. Ämnesundervisning pĂ„ modersmĂ„let ger alla elever en chans att utveckla de kunskaper och förmĂ„gor som lĂ€roplanen uttrycker. Undervisningen i skolan ska ha en global utgĂ„ngspunkt och ta hĂ€nsyn till elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, sprĂ„k och kompetenser.
Estetisk och skapande verksamhet Àr liksom motion och rörelse viktigt för att hela mÀnniskan ska utvecklas. Etiska diskussioner och övning i kritiskt tÀnkande Àr viktiga inslag i undervisningen för att förbereda varje elev för att delta i samhÀllsutvecklingen. Skolan ska vara en reklamfri plats. Alla elever inom grund- och gymnasieskolan ska serveras god, nÀringsriktig, miljövÀnlig och helst nÀrodlad skolmat. Det gÀller Àven de som har en kosthÄllning baserad pÄ etiska, religiösa eller medicinska skÀl. Skolmaten ska vara avgiftsfri.
Skolan ska arbeta aktivt för jÀmstÀlldhet och lika rÀttigheter. Alla elever ska fÄ det stöd och den uppmÀrksamhet de individuellt behöver oavsett könstillhörighet. Alla elever ska ha tillgÄng till sex- och samlevnadsundervisning med ett tydligt normkritiskt perspektiv. Stereotypa könsroller, mobbning och diskriminering av elever och skolpersonal ska aktivt motarbetas. Homo-, bi- och transfobi och sexism ska inte tolereras i skolan eller nÄgon annanstans. Diskussionen kring alla mÀnniskors lika vÀrde ska vara en naturlig del av undervisningen redan frÄn skolstarten.
Miljöpartiet bejakar pedagogisk mÄngfald i skolan, vare sig skolans huvudman Àr offentlig eller privat. MÄngfalden ger elever och förÀldrar möjlighet att vÀlja en utbildning vars pedagogiska inriktning passar eleven. Alla skolor, oavsett huvudman, ska vara föremÄl för fungerande kontroll genom en stark offentlig inspektion.
SÄvÀl förskolan som andra barnomsorgsformer ska hÄlla hög kvalitet för alla barn. Det ska finnas tillgÄng till barnomsorg i hela landet anpassad efter förÀldrars olika arbetstider. Ett starkt pedagogiskt arbete i förskolan ger barn en bra start och goda möjligheter i skolan. Vi vill dÀrför att det ska finnas god tillgÄng till vÀl utbildade pedagoger i förskolan. Alla förskolor bör tillÀmpa en genusmedveten pedagogik sÄ att barnen fÄr möjlighet att vara sig sjÀlva och inte tvingas in i samhÀllets snÀva könsmallar. Alla barn ska ha lika möjligheter att utvecklas och leva sina liv utan att hÀmmas av rÄdande könsroller. Vi vill vÀsentligt sÀnka storleken pÄ barngrupperna och öka vuxentÀtheten inom barnomsorgen.
Vi tror pÄ folkbildningen och det livslÄnga lÀrandet. NÀr alla fÄr möjlighet att bidra och möjlighet att vÀlja sin vÀg i livet, kan ett starkt samhÀlle byggas. DÀrför ska alla fÄ chansen att fÄ slutbetyg frÄn gymnasiet, Àven som vuxna. En mÄngfald av olika organisationsformer och pedagogiska inriktningar i skolan Àr bra. Komvux, folkhögskolor och andra frivilliga utbildningsformer, som de studieförbunden erbjuder, Àr viktiga och ger möjlighet till ett livslÄngt lÀrande.
 

Högre utbildning och forskning
Sverige ska vara ett land dÀr alla har möjlighet till livslÄngt lÀrande. VÄr stÀllning som kunskapsnation bygger pÄ en vÀl utbildad befolkning och pÄ forskning av hög kvalitet. Bildning Àr viktigt bÄde för mÀnniskan och för samhÀllet.
Vi vÀrnar om en hög kvalitet i den högre utbildningen. Bland annat genom en undervisningsgaranti för antalet lÀrarledda timmar. Yrkeshögskolan ska ge möjlighet till kvalificerade utbildningar inom omrÄden dÀr behovet av arbetskraft Àr stort. Systemet för medelsfördelning till universitet och högskolor ska förÀndras och utformas sÄ att det sÀkrar en hög kvalitet i bÄde utbildning och forskning för sÄvÀl smÄ som stora lÀrosÀten.
LÀrosÀtenas sjÀlvstÀndighet och oberoende ska utvecklas i samspel med en stor offentlig insyn. Den akademiska friheten ska vÀrnas och jÀmstÀlldheten mÄste förbÀttras. LÀrare och forskare ska ha goda och trygga arbetsvillkor, och studenters och doktoranders inflytande och rÀttssÀkerhet ska sÀkras.
Kunskap bidrar till förstÄelse för omvÀrlden oavsett om den Àr av kommersiellt intresse eller inte. Humaniora, konst och tvÀrvetenskapliga Àmnen stÀrker och utvecklas i samklang med utbildningar i teknik, natur- och samhÀllsvetenskap. Grundforskning och forskningsfinansiering som inte Àr öronmÀrkt Àr nödvÀndiga förutsÀttningar för framtida kommersiella genombrott och en framgÄngsrik spetsforskning.
Forskningen ska vara fri, men det Àr rimligt att en del av de pengar som samhÀllet satsar kan vara föremÄl för politiska prioriteringar och strategiska satsningar. Detta fÄr dock inte gÄ ut över grundforskningen eller universitetens och högskolornas frihet att sjÀlva utforma sin verksamhet. Arbetet med ökad jÀmstÀlldhet, satsningen pÄ förnybar energi och klimatforskning, och den breddade rekryteringen till forskarutbildningen Àr resultatet av medvetna politiska satsningar.
Vi anser att högskolans folkbildande verksamhet och kontakt med samhÀllet, den sÄ kallade tredje uppgiften, Àr viktig och ska stÀrkas. Forskning i samverkan med det samhÀlle som omger akademin, företag sÄvÀl som offentlig sektor, Àr viktig för kvaliteten pÄ forskningen och underlÀttar tillgÀngliggörandet av forskningsresultaten. Högskolan ska ha en öppen och pÄdrivande roll i samhÀllet och frÀmja demokratin samt tillgÀngliggöra forskningens resultat. Banden mellan arbetslivet och högskolorna ska vara starka. Arbetslivserfarenhet och andra sprÄk ska ses som en merit vid antagning till högskolan.
Vi efterstrÀvar en bred rekrytering till högre utbildning. Sverige som kunskapsnation har mycket att vinna pÄ om de grupper som i dag Àr underrepresenterade fÄr bÀttre möjligheter att studera. TillgÄngen pÄ högre utbildning ska vara god i hela landet. Regelverken ska utformas sÄ att de underlÀttar för studenter att fullfölja sina studier. Bland annat ska studiemedlen vara tillrÀckligt höga, det ska finnas rimligt stöd till studenter med barn och fungerande skyddsnÀt vid sjukdom. En grundlÀggande princip Àr att all högre utbildning ska vara avgiftsfri för alla studenter.
LÀrarnas pedagogiska roll ska vÀrderas högt och deras pedagogiska kompetens stÀndigt utvecklas. Studenter ska alltid ges möjlighet att löpande utvÀrdera sin utbildning. LÀrare inom sÄvÀl högre utbildning som inom grund- och gymnasieskolan ska ges goda förutsÀttningar till forskning inom ramen för sin tjÀnst.
 

Kultur
Kultur handlar om bÄde bildning och livskvalitet. Ett dynamiskt kulturliv med mÄnga olika aktörer bidrar till en vital demokrati. Miljöpartiet de grönas kulturpolitik bygger pÄ att alla ska kunna utöva och ta del av kultur pÄ jÀmlika villkor. Kulturen ska vara tillgÀnglig för alla. Kulturpolitiken ska öppna upp generösa utrymmen för kreativitet och skapande.
All kultur Àr en social konstruktion och handlar om hur vi som sociala varelser ser pÄ omvÀrlden och samspelar med den. Vi gröna ser pÄ kultur som en evig process som förÀndras i takt med allt som sker i vÀrlden. En kultur kan aldrig vara bunden till en plats utan Àr ett resultat av mÄnga olika faktorer som pÄverkar vÄr identitet. Vi gröna menar att synen pÄ kultur aldrig fÄr leda till att vi reducerar individen till att frÀmst ses som en del av ett kollektiv. De individuella variationerna Àr en fundamental del av den gröna kultursynen.
I det som vi i dag kallar Sverige har det alltid rymts mÄnga olika kulturer, och det gör det ocksÄ Àn i dag. Det Àr en av vÄra styrkor. I en och samma individ finns alltid spÄr av flera kulturella referenser. NÀr makthavare i Sverige eller i andra lÀnder har strÀvat efter kulturell enhetlighet sÄ har det lett till motsÀttningar och övergrepp. Det finns politiska rörelser i Europa som dömer ut idén om mÄngkultur som misslyckad. Men det Àr genomdrivandet av monokulturen som gÄng pÄ gÄng nÀr den har provats i historien har misslyckats. Det har lett till katastrofala följder. Vi bejakar att olika idéer och kulturer kan samexistera och influera varandra i ett och samma samhÀlle. Miljöpartiet vill att mÀnniskor alltid ska ges rÀtt att definiera och utöva sin egen identitet och kultur. DÀrför Àr stöd till olika sorters kulturyttringar viktigt.
Kultur- och musikskolor samt skolor och studieförbund i landets kommuner Àr viktiga för att barn och ungdomar ska fÄ stifta bekantskap med olika kulturuttryck samtidigt som de utvecklar den egna kreativiteten. Alla barn ska ha möjlighet att utöva kultur inom nÄgon form av kulturskola oavsett familjens ekonomiska förutsÀttningar.
Ett rikt kulturliv bestÄr av sÄvÀl klassiska institutioner som kulturutövande av fria grupper och individer. De statliga kulturinstitutionerna ska ha ett tydligt uppdrag att tillgÀngliggöra sin verksamhet i hela landet. Digital teknik ska anvÀndas pÄ bÀsta sÀtt för att sprida kultur.
Miljöpartiet de gröna vill se en upphovsrÀttslagstiftning, anpassad till dagens samhÀlle, som frÀmjar kulturskapande i bÄde klassiska och nya former. UpphovsrÀtten ska gynna ett aktivt och deltagande skapande och public services produktioner ska i möjligaste mÄn uppmuntra till fri anvÀndning. Kopiering och fildelning för privat bruk ska inte vara straffbart, samtidigt som upphovsmÀn ska ha rÀtt till en rimlig ersÀttning.
VÀlförsedda och offentligt finansierade bibliotek ska garantera allmÀnhetens tillgÄng till ett brett kulturutbud. I ett kunskapssamhÀlle dÀr det inte lÀngre bara handlar om att finna utan ocksÄ om att sÄlla information ökar behovet av att ha möjlighet att möta en utbildad bibliotekarie. LÄn av böcker och andra medier ska vara avgiftsfria. Bibliotekens förekomst och kvalitet ska garanteras i lag.
Kulturarvet Ă€r vĂ„rt gemensamma arv. Kulturhistorisk‹vĂ€rdefulla byggnader, minnesmĂ€rken och andra miljöer, sĂ„vĂ€l i stĂ€derna som pĂ„ landsbygden, bör bevaras och vĂ„rdas för framtiden. Betydelsefulla regionala och lokala museer bör stödjas av samhĂ€llet.
Ett demokratiskt samhÀlle krÀver saklig information, aktiv samhÀllsgranskning och grÀvande journalistik. Vi vÀrnar presstödet och vill att det omformas sÄ att det stÀrker mindre aktörer. För att garantera en mÄngfald av Äsikter och yttrandefrihet i samhÀllet behöver vi ett oberoende och starkt public service samt lagar som motverkar för stora Àgarkoncentrationer.
Konsumenter ska ha möjligheter att göra fria och upplysta val. Vi vill begrÀnsa reklamens utbredning, sÀrskilt bland barn och unga. Sexistisk reklam och reklam riktad mot barn under tolv Är ska vara förbjudet, liksom reklam för spel och alkohol.
Fysisk rörelse Àr viktig för folkhÀlsan och vÀlbefinnandet. Idrottsrörelsen Àr Sveriges största folkrörelse. Genom resurser till ungdoms- och breddidrotten, inklusive idrott för mÀnniskor med funktionsnedsÀttning, korpidrott och motions-idrott, investerar vi i sÄvÀl livskvalitet som folkhÀlsa. Det ska ocksÄ finnas gott om möjligheter till spontanidrott. De pengar som kommer idrotten och andra kultur- och fritidsaktiviteter till del mÄste fördelas jÀmnt mellan könen.
 

Lika rÀttigheter
För att alla mÀnniskor ska kunna förverkliga sina drömmar om en hög livskvalitet mÄste alla ha samma möjligheter. Varje individ ska kunna skaffa sig det liv, den utbildning och det arbete hen önskar utan att samhÀllsstrukturer hindrar. Socioekonomisk bakgrund, könstillhörighet och könsuttryck, sexuell lÀggning, hÀrkomst, funktionsnedsÀttning eller Älder ska aldrig vara hinder för att mÀnniskor ska kunna utvecklas. DÀrför mÄste arbetet för lika rÀttigheter och mot diskriminering integreras pÄ alla omrÄden i samhÀllet. Ingen ska utsÀttas för hatbrott eller hatpropaganda.
Oavsett förÀldrarnas ekonomiska och sociala förutsÀttningar ska alla barn ges likvÀrdiga möjligheter att utvecklas. Det betyder god barnomsorg och skola tillgÀngliga för alla, samt en skatte- och socialpolitik som tillförsÀkrar alla barn en god uppvÀxtmiljö. Vi vill förbÀttra villkoren för barn som i dag lever i fattigdom genom att ge deras vÄrdnadshavare bÀttre möjligheter att försörja sin familj.
Miljöpartiet de gröna Àr ett feministiskt parti och det har vi varit sedan vi bildades. VÄr feministiska politik har utvecklats frÄn att se kvinnor och mÀn som tvÄ fasta kategorier som kompletterar varandra till att i dag se komplexiteten i de samhÀllsstrukturer som lÄser in mÀnniskor i begrÀnsande, socialt konstruerade könsnormer.
Vi ser att maktordningar som etnicitet, sexuell lÀggning, klass, och Älder samverkar med den samhÀllsgenomgÄende könsmaktsordningen. Detta vill vi Àndra pÄ. Indelningen i antingen kvinna eller man begrÀnsar mÀnniskor som inte entydigt kan eller vill identifiera sig som antingen eller. Ett tredje juridiskt kön skulle kunna vara ett sÀtt för transpersoner att slippa behöva pressas in i en tvÄkönsmodell.
SnÀva könsnormer och brist pÄ jÀmstÀlldhet begrÀnsar mÀnniskors fria livsval. Det kan handla om kvinnor som trots goda meriter har svÄrare att göra karriÀr inom universitet och nÀringsliv eller mÀn som av omgivningens förvÀntningar pressas till oönskade karriÀrvÀgar. Vi anser att alla mÀnniskor ska kunna vÀlja den vÀg i livet som passar dem utan att begrÀnsas av gamla idéer om vad kvinnor och mÀn bör eller kan göra. Osakliga löneskillnader ska inte förekomma och yrkens status och lönebild ska inte vara beroende av könsmönster.
Vi ser att begrÀnsande könsroller, osakliga löneskillnader och stereotypa förÀldranormer hÀnger samman. En tredelad förÀldraförsÀkring, dÀr en tredjedel av dagarna öronmÀrks för respektive vÄrdnadshavare och resten kan fördelas fritt, Àr ett sÀtt att bryta med gamla mönster och stötta mÀn i att ta ett mer aktivt förÀldraskap. NÀr mÀns uttag av förÀldraledigheten ökar stÀrks dessutom kvinnors position pÄ arbetsmarknaden. Den del av förÀldraförsÀkringen som i en tredelad modell kan fördelas fritt ska Àven vara möjlig att överlÄta till en tredje part som Àr del av barnets familj.
VÄld i nÀra relationer ska behandlas pÄ ett snabbt, samordnat och konsekvent sÀtt i ett samarbete mellan myndighet och organisationer. Vi vill ha fler mansmottagningar och kvinnojourer och bÀttre förutsÀttningar för dessa. Vi vill ocksÄ se stöd och skydd för barn och vuxna som utsatts för psykiskt och fysiskt vÄld samt professionell behandling av vÄldsutövarna. SamhÀllets institutioner ska ha beredskap och verktyg för att motverka patriarkalt vÄld och vÄldshandlingar som utförs under pÄverkan av hedersförestÀllningar.
All diskriminering ska motverkas. Hela samhĂ€llet – myndigheter, arbetsgivare, fackföreningar och frivilligsfĂ€ren genom till exempel antidiskrimineringsbyrĂ„er – ska involveras i arbetet mot diskriminering. Det krĂ€vs ocksĂ„ en stark lagstiftning och en stark diskrimineringsombudsman. Om samhĂ€llet ska bli öppnare behövs ett effektivare arbete mot alla former av diskriminering.
MÀnniskor diskrimineras pÄ grund av sin etnicitet, sitt namn eller sin brytning. Det vill vi motverka. Strukturell diskriminering och rasism ska upphöra.
Alla som behöver ska erbjudas en högkvalitativ svenskundervisning. UtlÀndsk utbildning ska snabbt kunna valideras och vid behov kompletteras.
Alla mÀnniskor, oavsett funktionsnedsÀttning eller förmÄgor, ska ha lika rÀttigheter, möjligheter och skyldigheter. Alla individer Àr olika, och samhÀllet ska inte bara vara anpassat för de som utgör normen. Det Àr otillgÀngligheten i samhÀllet som utgör det verkliga hindret för att personer med funktionsnedsÀttning ska kunna fungera och verka fritt. Bristande tillgÀnglighet Àr i sig en typ av diskriminering och mÄste dÀrför bli en ny diskrimineringsgrund.
Sverige har fem nationella minoriteter: samer, romer, judar, sverigefinnar och tornedalingar. Deras sÀrskilda stÀllning, med egen kultur och eget sprÄk, mÄste respekteras och stÀrkas. Samerna utgör ett urfolk som i enlighet med flera internationella konventioner har sÀrskilda rÀttigheter som Sverige mÄste garantera. Sverige bör snarast ratificera FN:s konvention om urfolks rÀttigheter, ILO 169. Sverige ska arbeta för mÀnskliga rÀttigheter nationellt och internationellt integriteten. Brotts- och terrorbekÀmpning Àr viktigt men ska inte ske pÄ bekostnad av mÀnskliga rÀttigheter.
 

RĂ€ttssĂ€kerhet och trygghet
En av förutsÀttningarna för en vÀl fungerande demokrati Àr att mÀnniskor kan kÀnna sig trygga och sÀkra. Det Àr viktigt att man kan lita pÄ den offentliga makten. Detta krÀver transparens och öppenhet sÄvÀl som ett effektivt och vÀlfungerande rÀttsvÀsen som har allmÀnhetens förtroende. Det ska finnas god medborgerlig insyn i all rÀttskipande och rÀttsvÄrdande verksamhet och det Àr viktigt att en mÄngfald av bakgrunder och perspektiv finns representerade inom bÄde polis, ÄklagarvÀsen och domstolar. Vi vill vÀrna det medborgerliga deltagandet i rÀttsprocessen, och vill dÀrför utveckla nÀmndemannasystemet genom att lÄta fler Àn de politiska partierna nominera nÀmndemÀn.
Polisen ska ges förutsÀttningar att arbeta sÄvÀl hjÀlpande och stödjande som ordningshÄllande, brottsutredande och brottsförebyggande. RÀttssÀkerheten ska tryggas samtidigt som de rÀttsvÄrdande myndigheterna ska ges de verktyg som krÀvs för att bekÀmpa kriminaliteten och öka tryggheten i samhÀllet. RÀttspolitiken ska sÀtta brottsoffret och dennes utsatthet i centrum. Den grova organiserade brottsligheten utgör ett hot mot demokratin och mÀnniskors frihet.
Det brottsförebyggande arbetet Àr grunden för ett tryggt samhÀlle med lÄg kriminalitet. Det viktigaste brottsförebyggande arbetet sker genom att minska marginaliseringen och utsattheten i samhÀllet. Barn i behov av sÀrskilt stöd ska uppmÀrksammas och ges adekvat hjÀlp av bland annat skola, socialtjÀnst och sjukvÄrd sÄ tidigt som möjligt. Samverkan mellan olika aktörer som kommer i kontakt med barn och unga i riskzonen, och som kan bidra till att relevanta ÄtgÀrder sÀtts in, bör stÀrkas. Hinder för denna samverkan bör arbetas bort.
BrottspÄföljder har bÄde ett brottsförebyggande och ett rehabiliterande syfte. KriminalvÄrd ska vara human och ha som mÄl att den som dömts inte ska Äterfalla i kriminalitet.
Alkohol och andra droger orsakar samhÀllet enorma kostnader och drabbade individer stort lidande. Polisens arbete ska dÀrför fokusera pÄ att motverka försÀljning och langning av narkotika. Den enskildas missbruk Àr en sjukdom och vi vill se ett Àndrat fokus frÄn straff till vÄrd. Personer som lider av missbruksproblematik ska erbjudas bÀsta möjliga hjÀlp och stöd, att komma ur sitt beroende och att fÄ ett vÀrdigt liv genom sÄdant som sprututbytesprogram och medicinering. MÄlet Àr ett narkotikafritt samhÀlle.

Nyheter pÄ MÀnniskan

Kunde inte hitta nÄgra poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

LĂ€s alla nyheter