Skola och utbildning

En väl fungerande Utbildning, Förskola och Fritids är en av förutsättningarna för kommunens utveckling.

Orust har en av Västra Götalands bästa skolor och ligger bra till i hela riket. Detta skall vi värna och satsa resurser på – barnen är vår framtid.

Vi vill utöka stödet till skola och förskola för att tidigt fånga upp barn med behov av extra stöd. Vi är mycket oroliga för den ökande psykiska ohälsan hos våra barn och unga, samt bristen på stöd för de barn som behöver det. Det behövs tidiga insatser, redan i förskolan.

Miljöpartiet på Orust vill:

• Skapa en lugn och trygg miljö på våra förskolor.
  • Minska barngruppernas storlek.
  • Ge förutsättningar så förskolans läroplan genomsyrar verksamheten.
  • Ge alla elever en ärlig chans att klara skolan.
  • Ge lärarna bättre arbetsvillkor och högre lön.
  • Ge skolan mer resurser och arbetsro.
  • Ge rektorer och förskolechefer goda förutsättningar att stödja sina pedagoger och leda skolans/förskolans utveckling.
  • Att fritidshemmen prioriteras och utvecklas.
  • Ha fler socialpedagoger i skolan och mer samverkan mellan skola och social omsorg.
  • Ha regelbunden fortbildning/kompetenshöjning av personal.
  • Ha fler skolkuratorer och mer resurser till stödinsatser.
  • Att Nattis och Öppna förskolan är självklara inslag i vår kommun.
  • Att det livslånga lärandet i vår kommun innebär möjligheter att man hela livet kan gå vidare och utbilda sig.

Att Förskola, Fritids och Utbildning fungerar väl i en kommun är en av förutsättningarna för kommunens utveckling.
Orust har mycket bra verksamhet inom alla dessa områden och glädjande nog möter man ofta en vilja att gå vidare och bli ännu bättre. Vi vill politiskt möta upp dessa önskningar med de förutsättningar som behövs. Viktigt är en stabil ekonomi som motverkar sparbeting och neddragningar. – Vi är kritiska till de besparingar som har gjorts under mandatperioden 2018-2022 det har inverkat negativt på verksamhetena och vi vill inte se några ytterligare nedskärningar!

Artikel Aftonbladet 24:e mars, Gustav Fridolin

Mot Liberalernas detaljstyrning och ökade arbetsuppgifter ställer vi en politik som låter lärare vara lärare.”

Nyheter på Skola och utbildning