Att förlora Spikbodarnas friluftsområde är ett tapp för folkhälsan

Östersundarna är ett aktivt och friluftsintresserat folk. Våra möjligheter att snabbt nå ut i naturen är en av anledningarna till att vi flyttar hit och bor kvar. Mittstyret borde prioritera invånarnas behov av tätortsnära natur och friluftsliv för unga och gamla, eftersom detta bidrar till hälsa och välbefinnande.

EcoDataCenters serverhall och WA3RMs växthus kommer att ta cirka 100 hektar mark i anspråk i området mellan Verksmon och Spikbodarna enligt kommunens hemsida. Flera gamla fäbodar, vandringsleder, stigar samt skidspår går igenom skogen som växer där nu. Ett flertal rödlistade arter har påträffats såsom tretåig hackspett och knärot. Allt detta trafikeras frekvent av hundägare, motionärer, svamp- och bärplockare samt andra naturintresserade.
Enligt kultur- och fritidsförvaltningens yttrande på planansökan passerade cirka 35 400 människor de tre skidspåren som utgår från Spikbodarna förra vintern. Det betyder att dessa motionsspår tillhör de mest besökta i kommunen. I sitt yttrande konstaterar kultur-och fritidsförvaltningen att Spikbodarnas friluftsområde är oersättligt och avråder från en industrietablering. Även tekniska förvaltningen avstyrker från att ge ett positivt planbesked utifrån konsekvenserna för friluftslivet, värdet av en större sammanhängande skog och kulturarvet som bevarats i de fyra fäbodarna som ligger inom området.

Miljöpartiet anser att det är allvarligt att Mittstyret bortser från tjänstemännens expertis och deras inrådan om att avstyrka planbeskedet. De olika förvaltningarnas yttranden bygger på de behov som de ser att kommuninvånarna faktiskt har av ekosystemtjänster och hälsofrämjande tätortsnära natur. Att tillåta exploatering av 100 hektar tätortsnära skog är att riskera folkhälsan i kommunen, anser Miljöpartiet.

Naturvårdsverket är den myndighet som samordnar arbetet med friluftsliv. Arbetet syftar till att ge alla människor möjlighet till naturupplevelser, välbefinnande, social gemenskap och ökad kunskap om natur och miljö. Enligt den uppföljning av de tio målen för friluftsliv som gjorts 2023 kan Naturvårdsverket konstatera att utövandet av friluftsliv tycks öka, vilket är positivt ur folkhälsosynpunkt. Samtidigt är utvecklingen negativ för målen som handlar om ”tillgänglig natur för alla” samt ”attraktiv tätortsnära natur”.
Detta betyder att fler människor utövar friluftsliv, samtidigt som möjligheterna att göra det försvinner allt mer. Det är allvarligt, menar Miljöpartiet. Mittstyrets ambition att exploatera viktiga friluftsområden såsom Spikbodarna riskerar att försämra förutsättningarna för oss som bor i kommunen. Miljöpartiet vill vända på steken, ju bättre möjligheter till hälsa och välbefinnande Östersund kan erbjuda oss som bor här, desto fler kommer att välja att bo kvar. Därför behöver Spikbodarnas friluftsområde bevaras.

Linda Andersson, Anders Vikström Aloandersson, Lisa Bois, Jenny Persson, Miljöpartiet Östersund