12. LĂ€ra för livet 

Utbildning och bildning Àr nycklar till frihet, jÀmlikhet och ett hÄllbart demokratiskt samhÀlle dÀr alla fÄr möjlighet att bidra. Förskolan och skolan ska ge alla barn chans att vÀxa, utveckla sina förmÄgor och vÀcka lusten till lÀrande genom hela livet. Att lÀra för livet handlar bÄde om kunskap och om förmÄgan till reflektion och kritiskt tÀnkande för att förstÄ vÀrlden.

Utbildning och bildning Ă€r grundpelare i ett fritt demokratiskt samhĂ€lle och stĂ€rker individens möjligheter till sjĂ€lvstĂ€ndighet och sjĂ€lvförverkligande. Det ska inte finnas Ă„tervĂ€ndsgrĂ€nder i utbildningssystemet – alla ska ha möjlighet att byta bana under olika skeden i livet. Högre utbildning ska vara tillgĂ€nglig över hela landet.

Ett starkt bildningsvÀsende och livslÄngt lÀrande Àr en investering som rustar individer och bygger ett samhÀlle dÀr alla kan bidra. DÀrför vill Miljöpartiet satsa pÄ likvÀrdig utbildning av hög kvalitet, stark offentlig finansiering samt fria folkbildande verksamheter som folkhögskolor och studieförbund.

12.1 En trygg och jÀmlik skola

I skolan ska barn och ungdomar fĂ„ bĂ„de viljan och redskapen att lĂ€ra, tĂ€nka kritiskt och utvecklas genom hela livet. Varje barn ska ges möjlighet att lĂ€ra sig lĂ€sa, skriva och rĂ€kna, skapa, delta i samhĂ€llsdiskussionen, samarbeta och umgĂ„s med andra samt pĂ„verka sin egen livssituation. De estetiska Ă€mnena Ă€r en viktig del av detta – de stimulerar kreativitet, uttrycksförmĂ„ga och ger ett helhetsperspektiv i lĂ€randet.

LĂ€sningen har en sĂ€rskild stĂ€llning. NĂ€r vi lĂ€ser utvecklar vi förmĂ„gor som koncentration, empati, kreativitet och fantasi – egenskaper som i dag utmanas av samhĂ€llsutvecklingen. Alla elever har rĂ€tt till ett bra skolbibliotek, men arbetet mĂ„ste gĂ„ lĂ€ngre Ă€n sĂ„. Vi ska stĂ€rka lĂ€sningen bĂ„de i och utanför skolan och Ă„ter göra boklĂ€sandet till en sjĂ€lvklar del av vĂ„r kultur.

SamhĂ€llet ska alltid strĂ€va efter att alla barn och elever, oavsett bakgrund eller bostadsort, fĂ„r likvĂ€rdiga möjligheter att nĂ„ skolans mĂ„l och utvecklas utifrĂ„n sina förutsĂ€ttningar. Bedömningen i skolan ska frĂ€mja lĂ€rande och utveckling – inte sortering. Betyg ska aldrig vara det enda, eller ens det dominerande, urvalsinstrumentet för fortsatta studier och ska inte ges före högstadiet.

I de tidiga skolÄren Àr den relationella pedagogiken sÀrskilt viktig. Elever ska genom kontinuerlig Äterkoppling förstÄ sin egen kunskapsutveckling och vad de behöver för att gÄ vidare i sitt lÀrande.

RÀtten till modersmÄlsundervisning ska sÀkerstÀllas och ses som en sjÀlvklar del av en likvÀrdig utbildning. Det gÀller ocksÄ barn med svenskt teckensprÄk som modersmÄl. En god och likvÀrdig utbildning, tillgÀnglig i hela landet och i alla typer av bostadsomrÄden, Àr en grundbult i ett demokratiskt, fritt och hÄllbart samhÀlle.

SkolgÄrdarna ska vara inspirerande, gröna, tillgÀngliga och trygga platser för lek, rörelse och ÄterhÀmtning. Marknadsskolan har bidragit till att förstÀrka klyftorna i samhÀllet. Resurser fördelas
ojĂ€mlikt, elevens bakgrund pĂ„verkar i alltför hög grad resultaten och segregationen ökar. Marknadens logik har trĂ€ngt in i klassrummen – dĂ€r vinstintressen tillĂ„ts gĂ„ före barnets bĂ€sta. Samtidigt begrĂ€nsas skolans professioner av detaljstyrning, och mĂ„nga elever fĂ„r inte det stöd de behöver för att mĂ„ bra och utvecklas utifrĂ„n sina förutsĂ€ttningar. Vi vĂ€lkomnar idĂ©buren sektor i den svenska skolan.

Vi vill reformera skolan i grunden. Skolan ska inte vara en marknad – den ska vara en plats för framtidstro, för alla barn. Miljöpartiet vill avskaffa vinstdrivande aktiebolag inom skolan och Ă„ter sĂ€tta kunskap och barns rĂ€ttigheter i centrum. Staten ska ansvara för att varje skola har tillrĂ€cklig finansiering för att sĂ€kra att alla barn fĂ„r de bĂ€sta möjligheterna till lĂ€rande och utveckling.

Utbildningssystemet ska inte vara hinder som barn och unga tvingas passera, utan platser som uppmuntrar fortsatt lÀrande. Förskolan ska stimulera barns utveckling genom lek och trygghet, dÀr barnen fÄr knyta an till varandra och till pedagogerna.

Vi vill se en tillitsstyrd skola dÀr lÀrare, rektorer och elevhÀlsa ges förtroende och tid att göra sitt jobb och se varje elev. Elever ska ges inflytande över sitt eget lÀrande, och de med sÀrbegÄvning eller neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar ska utmanas och fÄ stöd utifrÄn sina förutsÀttningar. Skolan ska vara tillgÀnglig för alla, oavsett funktionsförmÄga, och samhÀllet har ett sÀrskilt ansvar att sÀkerstÀlla att elever i anpassade skolformer fÄr goda möjligheter till egenmakt och framtid.
Skolan ska vara en trygg plats som aktivt förebygger psykisk ohÀlsa och motverkar
mobbning.

NÀr vi tillsammans möter en alltmer osÀker tid behöver skolan ge alla elever starkare verktyg. Det handlar sjÀlvklart om grundlÀggande fÀrdigheter som att lÀsa, skriva och rÀkna, men ocksÄ om förmÄgan att leda och slutföra projekt, förstÄ hur man odlar och lever i naturen, och om grundlÀggande vÄrd och omhÀndertagande.

Skolan ska Àven ge elever verktyg för att förstÄ och pÄverka digitaliseringen, utveckla sociala förmÄgor, uttrycka sina tankar och förestÀlla sig en vÀrld som skiljer sig frÄn den
vi delar idag.

12.2 Forskning och högre utbildning

Miljöpartiet vill att Sverige ska vara en stark kunskaps- och bildningsnation, dÀr akademisk frihet, livslÄngt lÀrande och tillgÄng till högre utbildning i hela landet Àr grundlÀggande för demokratin och samhÀllsutvecklingen. Forskning pÄ vetenskaplig och konstnÀrlig grund tillsammans med högre utbildning bidrar till förstÄelse för vÄr omvÀrld, till innovationer för ett hÄllbart samhÀlle och till mÀnniskors möjligheter att vÀxa.

Sveriges stÀllning som kunskapsnation utmanas. Akademisk frihet hotas pÄ flera hÄll i
vĂ€rlden, och Ă€ven i Sverige finns tendenser till politisering och detaljstyrning. Det behövs fler trygga anstĂ€llningar för forskare och lĂ€rare, och studentinflytandet mĂ„ste stĂ€rkas. TillgĂ„ngen till högre utbildning Ă€r dessutom ojĂ€mnt fördelad mellan stad och land. Samtidigt krĂ€ver vĂ„r tids stora utmaningar – som klimatkrisen, ojĂ€mlikhet och sĂ€kerhetshot – ett kunskapssystem som Ă€r starkt, öppet och lĂ„ngsiktigt finansierat.

Miljöpartiet vill satsa pĂ„ fri och oberoende forskning med bĂ„de bredd och spets. Vi vill stĂ€rka lĂ€rosĂ€tenas sjĂ€lvstĂ€ndighet, samtidigt som god offentlig insyn sĂ€kerstĂ€lls, och förbĂ€ttra villkoren för lĂ€rare, forskare, doktorander och studenter. Högre utbildning ska vara tillgĂ€nglig i alla lĂ€n och pĂ„ mĂ„nga orter – inte bara i storstĂ€derna.

Vi vill Ă€ven stĂ€rka universiteten som aktiva och samverkande aktörer. Kunskap och forskningsresultat behöver spridas i större utstrĂ€ckning, och forskare ska uppmuntras att delta i samhĂ€llsdebatten. Sverige ska vara ett föregĂ„ngsland nĂ€r det gĂ€ller akademisk frihet, hög kvalitet i högre utbildning och innovationskraft. Internationellt utbyte Ă€r viktigt – fler svenska studenter ska studera en eller flera terminer utomlands, samtidigt som fler internationella studenter ska fĂ„ möjlighet att studera i Sverige.

Vi ska sluta slösa talanger – den sociala snedrekryteringen mĂ„ste brytas. DĂ€rför Ă€r det viktigt med lĂ€rosĂ€ten av olika storlek och i olika delar av landet, samt med möjligheter att antas till högre utbildning pĂ„ olika grunder, sĂ„som gymnasiebetyg eller Komvux, högskoleprov, folkhögskoleomdömen eller lokalt anpassade antagningar som stĂ€rker bĂ„de bredd och spets i specifika utbildningar.

Folkhögskolans breda kursutbud, yrkeshögskolan och andra vuxenutbildningar ska vÀrnas och byggas ut för att möta bÄde individens drömmar och samhÀllets behov.