Bygg inte sönder norra Märstas sista natur!

Den moderatledda kommunledningen vill utreda skogsmarken norr om Aspvägen för exploatering. Aspvägen föreslås samtidigt bli genomfartsled för trafik mellan Sigtuna och Arlanda. Miljöpartiet accepterar inte att boende i Norrbacka och Arenberga förlorar sitt sista naturområde!

Byggnation i skogen norr om Aspvägen och en förlängning av Aspvägen vid Rolsta finns med i förslaget till ny översiktsplan för Sigtuna kommun. Förslaget är nu på samråd och öppet för alla kommuninvånare att lämna synpunkter på.

Närheten till naturen är en viktig anledning för människor att bosätta sig och stanna i vår kommun. Som det enda återstående naturområdet i norra Märsta är skogen, fårhagen och hundrastgården vid Aspvägen ovärderliga för många. Området är välbesökt och väldigt populärt som träffpunkt, för hundpromenader, lek och naturupplevelser. Slitaget på våra naturområden är redan stort. När invånarna i kommunen blir fler måste naturområden kring tätorterna sparas för att få vara just natur. För Miljöpartiet är det självklart att tillgången till bostadsnära grönområden ska bli bättre, inte sämre!

Att förlänga Aspvägen så att biltrafik från Sigtuna och E18 väljer Aspvägen genom Märsta till E4 och Arlanda skulle vara en katastrof för boende i Norrbacka och Arenberga. Med en ökad trafik blir Aspvägen ytterligare en barriär i Märsta, som redan idag är omgärdat av trafikleder och järnväg i alla riktningar. Aspvägen är redan idag farlig att korsa för gående, barn och cyklister då den breda vägen manar till höga hastigheter. Norrbacka är dessutom bullerstört från flyg, bilar och tåg och behöver inte mer trafik!

Karolina Windefalk, Elwood Overholt, Tove Björlin
Miljöpartiet de gröna i Sigtuna kommun