Hemtjänsten inte fossilfri

Insändare 2022-08-04 marsta.nu och 2022-08-06 Mitt i Sigtuna

Hemtjänstens bilar rullar i hela kommunen alla dagar under året. De utgör en betydande andel av kommunens fordonsflotta. För Miljöpartiet är det självklart att dessa bilar ska uppfylla kommunens miljöstandard.

Ett av miljömålen i Sigtuna kommun är en fossilfri fordonsflotta till år 2025. Men när det gäller upphandling av hemtjänsten anser kommunledningen att kommunens egna miljömål inte gäller.

Vid upphandling av tjänster kan kommunen ställa krav på miljöanpassning, till exempel fordonsbränsle. Det är något som entreprenörer och konsulter har beredskap för och räknar in i anbuden.

När kravspecifikationen för upphandling av privat hemtjänst avhandlades i äldre- och omsorgsnämnden hade den politiska majoriteten möjlighet att ställa krav på hemtjänstföretagens miljöarbete. Trots kommunens höga miljöambition så ställdes som enda konkreta miljökrav på fordonen att de uppfyller utsläppsstandarden EURO VI från 2014. Det är en gammal standard som i första hand är framtagen för att reglera partikel- och kväveoxidutsläpp från tunga dieselmotorer, och där inga krav på koldioxidutsläpp ställs.

Miljöpartiets förslag att kräva fossilfria fordon i hemtjänsten röstades ned utan motivering. I stället för att följa miljömålen angavs luddiga formuleringar om ’systematiskt miljöarbete’, ISO-certifieringar och andra papperstigrar.

Om drygt två år ska kommunens fordonsflotta vara fossilfri. När kommunledningen säljer ut verksamheter borde det vara självklart att entreprenörer ska följa samma standard som kommunen har i den egna verksamheten.

Erik Glans

Ledamot i äldre- och omsorgsnämnden för Miljöpartiet