Miljöpartiet i topp i granskningar

När oberoende organisationer granskar hur partierna agerar för miljö, klimat, natur och djur är Miljöpartiet i topp.

Miljöpartiet har gjort mest
Naturskyddsföreningens granskning visar att Miljöpartiet har gjort mest för klimat och natur under mandatperioden 2018-2022. Miljöpartiet har drivit på för bland annat skydd av värdefull natur och investeringar i industrins klimatomställning.

Flest åtgärder för klimat och miljö
Miljöpartiet får som enda parti full pott i både Naturskyddsföreningens och WWF:s valgranskningar av åtgärder för den kommande mandatperioden. De tar bland annat upp minskning av fossila utsläpp, skydd av arter, mer naturbetesmarker, hållbart skogsbruk och ny havsmiljölag.

Partiet som klarar Parisavtalet
En granskning av partiernas klimatmål och klimatåtgärder visar att Miljöpartiet sänker utsläppen mest. Analysen är ett samarbete mellan Klimatkollen, forskarnätverket Researchers’ Desk, WWF, Våra barns klimat, ClimateView, PwC och Naturskyddsföreningen.

Bäst politik för djuren
Även i Djurens Rätts undersökning står Miljöpartiet som vinnare – både i granskningen av förd politik och löften inför kommande mandatperiod. Miljöpartiet driver aktivt frågor som förbud mot hönor i burar, förbud av pälsdjursfarmning, stopp för plågsamma bedövningsmetoder vid slakt och utfasning av djurförsök.

Läs mer om granskningarna här:

Naturskyddsföreningen https://www.naturskyddsforeningen.se/kampanj/val2022/

WWF https://www.wwf.se/wwfs-valgransking-2022/