Miljöpartiets valsedel klar

Den 23 februari höll Miljöpartiet årsmöte och fastställde sin valsedel inför höstens val till kommunfullmäktige. På listan finns de etablerade politikerna Jan Franzén och Karolina Windefalk, följda av Lowe Börjeson och Tove Björlin.

– Det är ett nytt starkt lag som representerar Miljöpartiet och alla de kommuninvånare som vill att miljö, klimat och solidaritet ska högre upp på agendan i kommunen, säger Jan Franzén.

Miljöpartiets lista har en jämn fördelning av kvinnor och män. Kandidaterna har bred kompetens inom miljö, samhällsplanering, utbildning och ekonomi, med representanter från Märsta, Sigtuna och landsbygden.

– Alla partier vill framstå som ansvarstagande, säger Lowe Börjeson. Men det vi ser i kommunen idag är en visionslös maktkamp samtidigt som välfärd, jobb och näringsliv utmanas av stora orättvisor och en ökande sårbarhet för den snabba klimatförändringen. Vi behöver värna demokratin, tillsammans bygga en ekonomi som står på stadig grund, och utjämna orättvisor i alla delar av samhället. Inget är viktigare.

Foto: NewFace/Jeanette Sundin

Här kan du läsa mer om Miljöpartiets kandidater