MP enda parti med politik för djuren
Insändare i marsta.nu 2022-09-02

Ett modernt samhälle tar djurens välfärd på allvar och ser sambandet mellan djurs och människors hälsa. Om den politiska viljan finns kan Sigtuna kommun göra skillnad för djur i vår närhet och globalt.

Varje år skräms, skadas och dör husdjur, hästar och boskap på grund av fyrverkerier och smällare. Vilda djur flyr i panik. Miljöpartiet har lagt förslag i kommunfullmäktige om begränsningar av fyrverkerier. Djur och djurägare i vår kommun ska känna sig trygga, även på nyårsafton.

Importerat kött i skolmatsalen?

Maten som serveras i skolor och på äldreboenden ska komma från djur som har haft det bra. Djur med rätt till utevistelse och bete och som transporterats så kort som möjligt. Produkter från djur som behandlats på ett sätt som är förbjudet i Sverige inte ska kunna serveras i kommunens verksamheter. Höga djurskyddskrav på livsmedel som kommunen köper går hand i hand med fördelar för miljö och klimat – en nödvändighet för att uppnå kommunens miljö- och klimatmål.

Sverige har en bra djurskyddslag med krav på att djur har rätt till naturligt beteende. Djurhållning som inte lever upp till djurskyddslagens krav, som hönor som hålls i burar, ska avskaffas. Plågsamma bedövningsmetoder vid slakt måste få ett stopp.

Hjälp våldsutsatta med husdjur

Det finns ett samband mellan våld i nära relationer och våld mot husdjur. Att lämna en våldsam relation är svårt och för den som har djur är det ännu svårare. Hotbilden är som störst när den våldsutsatta lämnar relationen. Det är ovanligt att skyddade boenden tar emot djur, men att lämna kvar sitt husdjur är för många otänkbart. Det gör att många stannar kvar i relationen för att skydda djuret. Miljöpartiet arbetar för att fler skyddade boenden ska ta emot husdjur och för utbildningsinsatser för yrkesgrupper som har kontakt med våldsutsatta och deras djur.

Bäst politik för djuren

Miljöpartiet är det enda parti som har tagit fram ett djurpolitiskt program. När organisationen Djurens Rätt granskar partiernas politik står Miljöpartiet som vinnare – både i granskningen av förd politik och löften inför kommande mandatperiod.

Politiker har makten att fatta beslut som förbättrar livet för miljontals djur. Du har makten att välja dem.

Tove Björlin

Miljöpartiet de gröna i Sigtuna kommun

MP enda parti med politik för djuren