Pengarna ska stanna i klassrummet!

Insändare 2022-06-10 märsta.nu

Nu är snart vårterminen avklarad och elever och skolpersonal får sommarledigt och kan njuta av samvaro, bad och sol. Skolpersonalen har som vanligt gett allt och lite till och eleverna har fått en undervisning som håller hög kvalitet och ger bildning och framtidshopp.

Efter varje läsår återstår en utvärdering som för Sigtuna kommun ser bra ut i vissa delar och sämre i andra. Vissa skolor är mer attraktiva än andra. När vinstutdelande aktiebolag tillåts bedriva skolverksamhet töms den kommunala skolan på skolpeng och elever. Trots satsningar på skolan så är segregation och ojämlikhet i skolan ett växande problem. Stödinsatser finns för de elever som inte klarar målen, men för det ökande antal ungdomar som ändå misslyckas återstår ovisshet och sysslolöshet.

Trots allt prat om trygghet så minskar inte våld och utanförskap i vår kommun. Ett utanförskap är förödande, både för individen och kommunen. Så länge dörrarna till samhället är stängda och dörrarna till gängen är öppna finns alltid risken att många unga väljer kriminalitet.

Forskning idag visar att de åtgärder som är långsiktigt hållbara är att arbeta förebyggande. Hårda tag, kameror och vakter kan lösa akuta problem men de stora resultaten sker när kommuner satsar på skolpersonal och på att elever ska lyckas i skolan.

Miljöpartiet satsar på

● fler vuxna i skolan – vi kräver två lärare i varje klassrum, skolvärdar på högstadiet och fasta resursskolor för alla årskurser

● stärkt skolhälsovård med förskolekuratorer

● fler arbetsmarknadssatsningar – barn och unga ska se båda sina föräldrar gå till jobbet

● jobb för fler unga – kommunledningens betygskrav för sommarjobb måste slopas

● fler lokala poliser som jobbar närmare familjer och en polisstation i Märsta

Skolans syfte ska alltid vara utbildning – aldrig vinst. Miljöpartiet vill se ett stopp förytterligare vinstdrivande skolor i vår kommun. Pengarna ska gå till eleverna!

Karolina Windefalk

Miljöpartiet de gröna i Sigtuna kommun