Cykeln är ett hållbart alternativ till bilen. Att cykla är miljövänligt, smidigt och bra för hälsan. Cyklar tar även mindre plats på vägarna och i staden än vad bilar gör. Hälften av våra bilresor är kortare än fem kilometer. Om de flesta av dessa ersattes med cykling vore inte bara ekonomiskt och hälsosamt för resenären. Det skulle även ge mindre trafik på vägarna och bättre luft.

Vi vill uppmuntra fler att välja cykel istället för bil, och ge cykeln en högre prioritering i trafiken. Redan idag prioriteras huvudcykelnätet framför bilvägar när det gäller snöröjning, vilket är bra. Nu har kommunen även infört förmånscyklar till sina anställda, något som Miljöpartiet tillsammans med Centerpartiet var ensamma om att vilja fram till nyss. Många av de som flyttar till Skellefteå kommer att vara vana cyklister, och det ska vara lätt för dem att fortsätta så.

Vi i Miljöpartiet har flera förslag för att bidra till ett ökat cyklande:

  • Vägnätet bör planeras så att cykling blir det smidigaste färdsättet och att det blir lätt att kombinera andra hållbara färdmedel med cykel, eller byta ut en del av resan från bil till cykel.
  • Gör om parkeringar längs gatorna till cykelbanor och bygg fler gång- och cykelvägar.
  • På de platser där det är lämpligt för trafiksäkerheten bör cykelöverfarter vara förstahandsalternativet. En cykelöverfart är en upphöjd och tydligt skyltad överfart där bilister har väjningsplikt mot cyklister istället för tvärtom. Idag finns det inga cykelöverfarter i Skellefteå.
  • På enkelriktade gator bör det bli tillåtet att cykla mot enkelriktat. Det går att göra genom ändrad skyltning. Undersökningar visar att det tvärtemot vad man kan tro ökar trafiksäkerheten.
  • Fler gång- och cykelvägar bör vara separerade med gångtrafik på ena sidan och cykling på andra.
  • Det behöver byggas fler cykelvägar på landsbygderna för att ge bättre möjlighet att cykelpendla och säkrare färdvägar för barn att ta sig till vänner och aktiviteter.
  • Underhållet och markeringarna på cykelvägarna måste bli bättre.
  • Det behövs fler väderskyddade cykelparkeringar med möjlighet att låsa fast sin cykel och även ladda elcykeln. Även vid hållplatser utanför stan för att underlätta byte från cykel till buss.
  • Fler cykelpumpar bör placeras längs större cykelstråk.

Relaterade nyheter

Örebro län, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet närmar sig med stormsteg

Västmanland, 17 april 2024

Dags för EU-val!

Jämtland, 14 april 2024

Debatt. Demokratins varningslampor blinkar både lokalt och globalt

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter