Våra kommunala ambitioner

Vad vi kommer arbeta hårdast för i korthet.

Miljöpartiet i Söderköping

En hållbar kommun för alla – livskvalité både idag och i framtiden!

Mat

Vi vill att barnen ska kunna äta frukt i skolan som inte innehåller ämnen som gör dem sjuka. Vi vill att du som serveras mat i skolor och ålderdomshem ska kunna lita på att köttet inte innehåller gömd antibiotika. Miljöpartiet i Söderköping kommer att satsa på ekologisk och närodlad mat! Samtidigt kan vi då genom tydlig formulerade miljödrivande krav i kommunens upphandling stödja det lokala lantbruket.

Fritid

Vi vill att så många som möjligt ska få ha en bra och hållbar livsstil. Vi vill se till att alla ska ha tillgång till en meningsfylld fritid, med utegym, ordentliga cykelbanor, ett rikt utbud av kultur, kurser och sport. Vi vill bygga en multihall som erbjuder en kombination av sport och kultur. Där kan ex en simbassäng samsas med karateklubben och danskurser varvas med teaterlektioner.

Stadsutveckling

Vi vill bygga mer och mer klimatsmart och för alla grupper i samhället. Vi vet nämligen att om vi bygger smart så kan vi gynna miljön och samtidigt minska kostnaden för din plånbok. Det finns många bra platser att bygga på i Söderköping. Därför ser vi inte behovet att bygga i den Brunnsparken eller på åkermarken i Mariehov. Vi satsar på en bilfri stadskärna, odlingar i staden, och på sikt en spårvagn som börjar vid Skönberga för att via Stinsen ta Söderköpingsbor snabbt och bekvämt till Norrköping.

Jobb

Vi är övertygade om att vi kan skapa nya gröna jobb inom t.ex. ekoturism, vindkraft och solenergi. Dessutom är vi inte främmande för att öka antalet händer som hjälper våra äldre och barn inom skola och äldrevården. Det skapar flerjobb, mer trivsel och mindre stress.

Syftet med vår politik är inte bara att förbättra miljön, utan också att ge dem som bor här mer livskvalité. Och inte bara idag, utan även i framtiden för våra barn och barnbarn!

Ge oss därför chansen att utveckla en sådan socialekologisk strategi i Söderköping

Nyheter på Våra kommunala ambitioner