Budgetdebatt 28 november

Utdrag från budgetdebatten måndagen 28 november i Stadshuset, Södertälje, från våra föredragande Hanna Klingborg, tf kommunalråd och ordförande Järna kommundelsnämnd, Emilia Pettersson, ordförande Tekniska nämnden, Nils Carlsson Lundbäck, ordförande Arbetslivsnämnden och Miljöpartiet Södertälje.
Utdrag ur Emilia Petterssons anförande, ordförande Tekniska nämnden"Stockholmsregionen och Södertälje växer, allt fler väljer att flytta till vår vackra kommun. Det innebär att vi måste hålla takten när det gäller bostadsbyggande, men även se till att vår infrastruktur fungerar för att serva alla medborgare. Det kräver en medveten och långsiktigt hållbar planering när vi bygger ut och förtätar.

Behåller vi och utökar stadsnaturen, förbättrar vi människors välbefinnande. Regnvatten sugs upp och minskar risker för översvämning, luften renas, bullret dämpas och biologiska mångfalden bevaras. Det är ekosystemtjänster, när vi människor gynnas av naturen. Vi satsar 3 miljoner kronor i budgeten för grön stadsplanering. Så skapar vi en levande stad.

Vi fokuserar också på hållbart resande, cykelbanor, laddstolpar för elbilar. Ser till nya system där man delar på transportmedel genom bil- eller cykelpool som komplement när trycket på de befintliga systemen ökar. Man ska enkelt kunna ta sig runt i vår kommun på olika sätt."

Utdrag ur Hanna Klinborgs anförande, tf kommunalråd och ordförande Järna kommundelsnämnd

"I ett växande Södertälje är vår landsbygd en viktig resurs på många sätt. För att bygga Södertälje kommun helt och hållbart krävs att vi satsar även på landsbygden och omfamnar alla de människor och företag som finns utanför stadskärnan. Medborgarna och företagarna på landsbygden och i Södertäljes övriga tätorter måste känna att även de investeras i och att de är en del av kommunen. En stor satsning som berör och är viktig för många är den om bredband, som kommer hela kommunen till del. Bredband är en avgörande förutsättning för att näringslivet ska blomstra, i hela kommunen. Det känns verkligen roligt att besluta om detta idag.

Järna är vår största kommundel och där är min förhoppning att utredningen Framtid Järna ska visa på bra lösningar för hur vi kan bygga fler bostäder, utveckla centrum och skapa mötesplatser. Redan idag är Järna attraktivt med många företag och arbetstillfällen, ett rikt kulturliv och närhet till både skog och hav. Men det finns mycket att göra för att öka attraktiviteten och även här är en hållbar planering och stadsutveckling nödvändig. Att minska bilberoendet är en utmaning som vi själva inte fullt styr över, men med både förtätning och fokus på hållbart resande kan på sikt underlaget för en bättre och tätare kollektivtrafik öka.

När det gäller investeringar fortsätter vi med att utveckla stadsmiljön i Järna. Med en hållbarhetsprofil som är vida känd är frågor om gestaltning, tillgänglighet, grönytor och material i stadsmiljön inte oväsentliga. Här finns också mycket kvar att arbeta med. Vi behöver utveckla samverkan med olika aktörer som fastighetsägare, näringsliv och föreningsliv för att uppnå bästaresultat. Centrum ska hänga ihop och vi ska jobba vidare med att utveckla mötesplatser."

Utdrag ur Nils Carlsson Lundbäcks anförande, ordförande arbetslivsnämnden och Miljöpartiet Södertälje

Utbildning

"Relevant utbildning är en av de viktigaste faktorerna idag till att få mer varaktigt arbete. Vår kommuns medborgare har länets lägsta utbildningsnivå och en landets högsta arbetslöshetssiffror. Och dessa två hänger samman.

KomVux får för 2017 via den statliga Välfärdmiljarden ett budgettillskott på 20 miljoner kommande år, och detta är mycket välkommet. Verksamheten har under flera år dragits med följderna av tidigare regerings minskning av de statliga medlen och tvingats säga nej till flertalet av de sökande till gymnasiala teoretiska och yrkesinriktade utbildningar.

Tack vare ändringen i Skollagen ifrån årsskiftet med ett införande av VuxGarantin, då allas rätt till behörighetsgivande utbildning till och med gymnasial nivå blir en rättighet för alla kan vi erbjuda plats till alla behöriga sökande. Det känns mycket positivt, och förhoppningen är att detta gör att vi på lite längre sikt kan förbättra våra siffror högst markant.

Vuxenutbildningen och SFI jobbar för högtryck med att kommande år hitta samarbeten med ungdomsgymnasiet kring yrkesvux, och det ser mycket hoppfullt ut vad gäller starten för vård och omsorgscollege och flera andra branschområden med rekryteringsbehov är på gång. Allt för att bredda utbudet och skapa intressanta och snabba vägar till arbetsmarknaden."

Arbetsmarknad

"Vi har ett stort och omfattande arbete att göra; Fler av Södertäljes invånare behöver skaffa sig en egen försörjning. Det främsta redskapet vi i kommunen förfogar över är, vår vuxenutbildning inklusive SFI och YH. I stort sett alla behöver i dagens yrkesliv fullgöra en kortare eller längre utbildning som leder vidare direkt till arbete eller fortsatta studier.

Vi behöver utveckla metoder, incitament och arbetssätt att använda relevanta utbildningsinsatser även till våra långtidsarbetslösa. Vi behöver också vidareutveckla våra goda samarbeten; det kan

handla om kompetensförsörjnings- och matchningsfrågor och att hitta smarta sätt att samutnyttja de gemensamma resurser som finns både kommunalt och statligt. Det kan handla om gemensamma insatser under och i slutet av etableringen, olika former av subventionerade anställningar, mm."