Gruppledarbrev inför julavslutningen!

Utblick över året som gått, av vårt vikarierande kommunalråd Hanna Klingborg.
Kära medlemmar!

2016 har varit ett år då Miljöpartiet gått igenom en rad tuffa prövningar, framför allt på nationell nivå. Jag tänker förstås både på krisen som följde på bostadsminister Mehmet Kaplans avgång och som fortsatte med att Åsa Romson inte fick förnyat förtroende av kongressen i juni. (Låt oss inte glömma bort allt det goda som dessa båda har gjort för Miljöpartiet!). Men också kritiken mot Miljöpartiets medverkan i regeringen, något som lett till interna motsättningar vilket ställts på sin spets under hösten med de fyra riksdagsledamöter som inte längre deltar i riksdagsgruppens arbete. Under tiden har opinionssiffrorna sjunkit, och det har många gånger varit plågsamt att ta del av tråkiga nyheter om vårt parti genom media.

Samtidigt har Miljöpartiet på lokal nivå, både här i Södertälje och på många håll runtom i Sverige, fortsatt att regera i majoritet med allt vad det innebär av kompromisser, framgångar och motgångar. För min del som vikarierande kommunalråd har jag gång på gång slagits av vilka fantastiska människor som företräder Miljöpartiet i våra kommuner och regioner. Jag har fått lära känna flera av dem under året, och det är verkligen många kompetenta, seriösa och kloka personer. Jag är stolt över att få vara en av dem!

I Södertälje har vi under året gjort en halvtidsutvärdering av vårt politiska arbete under mandatperioden. Våra förtroendevalda har träffats och gått igenom den plattform vi skrev tillsammans med våra samarbetspartier, vi har tittat på vad vi åstadkommit såhär långt och vad som kvarstår att göra före nästa val. Detta arbete låg till grund för våra prioriteringar i budgetförhandlingarna under hösten. Nu kan vi med glädje konstatera att majoriteten kommit överens om bl.a. en särskild satsning på stadsmiljö, gröna stråk och ekosystemtjänster, en fråga sompassar väl i tiden både med MP Stockholmsregionens bostadskampanj och med att intresset för att bygga i Södertälje är större än någonsin. En annan viktig fråga rör naturvård och skogsskötsel, där vi nu ser fram emot ett mer miljömässigt skogsbruk. Vi satsar också mer pengar på ekologisk mat i skola och äldreomsorg och vi tar steg framåt när det gäller hållbar upphandling och barns lekmiljöer. Mer pengar till vuxenutbildning och bredband till hela kommunen är andra frågor i budgeten som vi är nöjda med.

2017 fortsätter vårt arbete med att göra Södertälje ännu mer grönt och hållbart! I januari kommer Ewa tillbaka som gruppledare och kommunalråd och jag fortsätter som ordförande i Järna kommundelsnämnd.

Stort tack för den här tiden, jag önskar er alla en riktigt skön och vilsam jul!

Hanna Klingborg