Förslag till budget med verksamhetsplan 2020 och ekonomisk plan 2021-2022

Miljöpartiet föreslår att kommunen nu gör en koldioxidbudget. I en koldioxidbudget slås ramarna fast för hur mycket koldioxid kommunen kan släppa ut för att Sverige ska klara de förpliktelser vi tagit på oss när vi skrev under Parisavtalet.
Parisavtalets mål är att medeltemperaturen på jorden inte ska stiga mer än 1,5 grader. Med hjälp av en koldioxidbudget blir det tydligt hur stort utsläppsutrymme kommunen har. Men liksom i en vanlig budget, finns två sidor. Utöver att arbeta med utsläppsminskning, ska kommunen även arbeta med åtgärder som binder koldioxid. Det kan vara trädplanteringar och anläggande av gröna tak.
I Miljöpartiets förslag förstärks budgeten med 10 Mkr årligen för ett Klimatprogram. Syftet med programmet är att möjliggöra investeringar som leder till minskade koldioxidutsläpp. Exempelvis handlar det om solceller på kommunens tak.

För att förbättra trafikmiljön runt skolorna och öka skolelevernas trygghet måste biltrafiken i skolornas närhet minska. Att vuxna skjutsar sina barn till skolan för att trafikmiljön är otrygg leder till en än sämre trafikmiljö, som gör att än fler väljer att skjutsa sina barn. Den utvecklingen måste brytas. Kommunens satsning ”Säkra skolvägar” ska därför utvärderas, och skolorna ska aktivt arbeta med hur barnen tar sig till skolan med målet att fler tar sig till skolan på annat sätt än med bil. Som ett led i det ska kommunen undersöka möjligheten för att inrätta stoppförbud inom en viss radie från skolorna. Även parkeringsövervakningen måste förbättras.

Elevhälsan på skolorna stärks bland annat genom att öka tillgängligheten med hjälp av IT (e-elevhälsa). För att arbeta förebyggande för ett bättre välmående och förbättrade studieresultat inleds ett läxläsningsprojekt med civilsamhället. Faller det väl ut permanentas det.

Kommunen har ett mål om att 25 procent av maten som serveras i kommunal regi (inkl AB Solom) ska vara ekologisk 2020. 2018 var andelen 27 procent. Miljöpartiet föreslår nu att målsättningen höjs till 50 procent. Regeringen har slagit fast ett mål om 60 procent till 2030 för all offentlig verksamhet.
Kommunens strävar efter att bli Sveriges cykelvänligaste kommun till nästa år. För att nå målet har det gjorts viktig utbyggnad av cykelvägnätet som underlättar att ta sig fram per cykel – även på vintern. Det arbetet ska fortsätta. Under senaste året steg kommunen i rankning från plats 12 till plats 6 i Sverige. Nu behövs mer fokus på mätning och uppföljningen av de gjorda satsningarna för att få återkoppling från de som använder cykelvägarna. Därför föreslår Miljöpartiet att ett cykelråd bildas där kommunen får direktkontakt med brukarna för att få in tips på förbättringar som kan göras.

För Miljöpartiet är kulturen viktig. Kulturbudgeten förstärks därför med en miljon kronor för att bland annat fortsätta den avstannade satsningen på en statypark i Edsbergsparken. Hittills har det endast fått bli en staty i parken. Nu är det dags att det blir fler!

Budgeten möjliggör även för eleverna i skolan att få en kulturcheck, för att alla ska få uppleva levande kultur. Även kulturskolans budget förstärks för att kunna ta emot fler elever.

I den expansiva regionen som Sollentuna ligger i byggs det mycket, och invånarantalet ökar. Att få del av de begränsade resurser som stat och region bjuder på när det gäller verksamhet de ansvarar över, så som kollektivtrafik, infrastrukturutbyggnad, klottersanering och buller, kan vara svårt. Kommunen behöver få en starkare röst. Organisatoriskt samlas därför den kommunala verksamheten i ett nystartat utvecklingsbolag som arbetar för att Sollentunas behov som uppstår när samhället växer blir tillfredsställt. Verksamheten blir effektivare i bolaget, och blir även mer synliggjort för förtroendevalda, tjänstemän och allmänhet.
Kommunens eget omsorgsbolag AB Solom visar röda siffror. Än värre blev det naturligtvis när kommunen sänkte ersättningen till utförarna. 2017 var underskottet 17 Mkr. 2018 blev underskottet 38 Mkr. Prognosen för 2019 visar att underskottet ser ut att bli 34 Mkr. Till det ska tas i beaktan att prognoserna de senaste åren har varit ljusare än vad verkligheten i sedan har visat i bokslutet. Något måste göras! För att undvika konkurs för bolaget brukar majoritetspartierna skjuta till pengar i form av koncernbidrag. Det är en metod som inte ger bolaget chans att planera sin verksamhet på ett långsiktigt sätt, samtidigt som det är orättvist mot andra vårdutförare som inte kan tillägna sig något koncernbidrag från kommunen. Miljöpartiet föreslår därför att ersättningsmodellen ses över. Förmodligen kommer en sådan översyn visa att ersättningen behöver höjs, vilket behöver tas höjd för framöver.

Budget med verksamhetsplan 2020 och ekonomisk plan 2021-2022