Gruppledarens månadsbrev – April 2017
Särkrav hindrar utvecklingen
Jag var på Byggmästarföreningens frukostmöte där det diskuterades kommunala särkrav i bostadsbyggandet. Förra regeringen förbjöd kommuner att ställa särskilda energikrav med mera som villkor för markförsäljning till byggherrarna. Syftet var att man tänkte sig att byggprocessen blir billigare om enbart Boverkets byggregler får gälla. Så enkel är nog inte verkligheten. Dels förskräcker likformigheten i byggandet från miljonprogrammets dagar. Dels utvecklar mångfald, vilket leder till besparande energieffektiviseringar.
Med på seminariet var förvaltningsdirektören på miljöförvaltningen i Stockholm. Han berättade att hans kommun ställer särkrav varje dag. Gör man inte det kan man aldrig ligga i framkant, och det måste en stad som Stockholm göra som konkurrerar om attraktivitet, även med storstäder utanför nationens gränser. Det ligger mycket i det. Norra Djurgårdsstaden hade aldrig väckt något större intresse utanför kommungränsen, ur miljö- och hållbarhetsperspektiv, om de lade sig på samma nivå som alla andra gör.
Budgetarbetet i full gång
Mycket av tiden den här månaden har gått åt till budgetarbete inför kommunens budget nästa år. Vi har bland annat haft två heldagar tillsammans med övriga oppositionspartier där ledande kommuntjänstemän berättat, och blivit utfrågade, om kommunens nuläge och framtidsutmaningar. Några saker tar jag särskilt med mig därifrån: Hur kommunen ska finansiera alla de verksamhetslokaler som måste byggas. Funderingar kring åtgärder för att minska den väldigt stora skillnaden i arbetslöshetssiffror mellan utrikesfödda ungdomar och ungdomar över lag. Hur vård- och omsorgsnämndens underskott ska åtgärdas.
Besök av ledande trafikpolitiker från riksdagen
Sollentuna fick besök av ordförande i riksdagens trafikutskott, Karin Svensson Smith (MP). Hon var hitbjuden för att få en bättre uppfattning av vad buller från järnväg och statliga vägar (E4:an) åsamkar en del av kommunens invånare. Förhoppningen är att Trafikverket sätter in åtgärder för minskat buller. Karin fick även ta del av kommunens skisser på linbanan ut mot Väsjön. För ett förverkligande av den är det viktigt att trafikpolitiker på riksnivå är insatta i linbanans möjligheter eftersom de kan underlätta ett genomförande.
Guldklocka och avtackning
Jag bjöds på kommunens medaljfest. Det gör alla som jobbat i kommunen i 25 år eller haft förtroendeuppdrag i 20 år. För mig gäller det senare alternativet. Jag kan konstatera att åren gått fort. Mitt första uppdrag hade jag 1994 som ersättare i dåvarande samhällsbyggnadsnämnden. Det var en stor nämnd som fungerade som både byggnadsnämnd och trafiknämnd. Dessutom tog den fram detaljplaneförslag åt kommunstyrelse och kommunfullmäktige.
På Miljöpartiet i Sollentunas årsmöte, några dagar senare, blev jag avtackad som ledamot i ledningsgruppen. Efter drygt 22 år tycker säkert några att det var på tiden. Anledningen att jag inte kunde ha uppdraget kvar är de nya stadgarna som förbjuder en person att vara anställd åt partiet och samtidigt ha ett internt förtroendeuppdrag. Nu skjuter regeln över målet för oss då min anställning har som syfte att ge mig samma villkor som övriga gruppledare har. De har presidieplatser i nämnder som gör att de kan syssla med politik på heltid. Det har inte vi.

Peter Godlund (MP)
Gruppledare