Gruppledarens månadsbrev – Maj 2017

Gruppledarens månadsbrev – Maj 2017

Samarbete i Mälardalen

Årets Mälarting, där jag företräder Sollentuna, har gått av stapeln. Tinget hölls tillsammans med en del matnyttiga seminarier. Mälartinget är årsmötet för Mälardalsrådet som är en samarbetsorganisation för kommuner i Mälardalen. Området växer, kan man säga, då vi fattade beslut om att även region Gävleborg får bli associerad medlem i organisationen. Mälardalsrådets främsta uppgift ser jag är att hjälpa kommunerna häromkring att prata ihop sig och få en enad röst mot staten när alla Sveriges kommuner ska slåss om infrastruktursatsningar. Ytterligare andra saker att samarbeta kring är dricksvattenfrågan, samordning av arbetsmarknad- och olika utbildningar, samt att förbättra för de som pendlar kollektivt över läns- och regiongränserna.

Orsakar riksintressena bostadsbrist?

Jag var på ett frukostseminarium som byggbranschen anordnade. Temat som diskuterades var om riksintressena hindrade bostadsbyggandet eller ej. Frågan är aktuell då regeringen har en utredning i ämnet ute på remiss just nu. Ett riksintresse är ett område eller objekt som är skyddat från bebyggelse för det anses viktigt att bevaras ur en nationell synvinkel. Det kan vara kommunikationsleder, energiförsörjning, strandskyddet eller kulturhistoriska miljöer för att ta några exempel. I debatten hörs ibland åsikten att även bostäder ska vara ett riksintresse. Sätter man sig in i frågan inser man rätt snart att det inte kan vara ett riksintresse i den meningen. Även byggbranschen berättade att de hade insett det under utredningens gång. En deltagare informerade om att det var otroligt få fall där bostadsbebyggelse nekats på grund av ett riksintresse. Anledningen till det kan i och för sig vara att kommuner anser att det inte är vettigt att utmana riksintressena.

Linbanetankarna visas upp för MP i landstinget

Jag bjöd ut Malin Karlsson, som är vicegruppledare i landstingsfullmäktige för Miljöpartiet och ledamot i trafiknämnden, till Sollentuna för att på plats berätta om den linbana vi önskar se mellan Väsjön och Häggvik. Det är bra att ledande landstingspolitiker får kännedom om linbanans möjligheter och att Sollentuna har kommit relativt långt med planerna. Ett villkor för att linbanan ska bli av är att den ingår i SL-taxan och att landstinget är berett att ta hand om skötsel och drift av den. Naturligtvis kunde inte Malin lova någonting men hon gav uttryck för att det är ett intressant nytt trafikslag som de gärna vill titta mer på. Sålunda är ett ytterligare steg taget mot ett förverkligande av denna idé, som kommer ge en ökad kollektivtrafikandel i området. Detta jämfört med om blivande väsjöbor enbart är hänvisade till bussar.

Länets cykelinfrastruktur blir allt bättre

Jag var på informationsmöte där regionala cykelkansliet berättade om statliga bidrag kommunerna kan söka för att bygga ut cykelvägnätet. Regeringen vill se mer av regionala cykelvägar i Sverige. Dessa ökar möjligheten att cykelpendla till jobb med mera, vilket förbättrar miljön och folkhälsan, samt minskar trängseln i trafiken. Här i Sollentuna byggde vi förra året ut cykelvägarna med en mil. Hälften av kostanden fick vi från den här typen av statliga bidrag regeringen har beslutat om. Med utökade cykelvägar är det nödvändigt att vara medveten om att driftkostnaderna ökar. Särskilt under vintertid. I Sollentuna använder vi oss nu av två stycken sopsaltare som garanterar barmark året runt för cyklisterna. På träffen blev jag även kunnig i skillnaden mellan vad en ”cykelöverfart” och en ”cykelpassage” är. Det kan jag redogöra för vid tillfälle för den som är intresserad.

Peter Godlund (MP)
Gruppledare

Relaterade nyheter

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter