Sollentuna måste ta större ansvar för i miljömålen

Den styrande majoriteten i Sollentuna slår sig för bröstet och påstår att vi ska bli ”Den första kommunen som inte tär på jordens resurser”. Det låter fantastiskt – ända tills man tar reda på hur lite som faktiskt genomförs för att ha möjlighet att nå målet i praktiken.
Länk till insändare om miljömålen i Sollentuna inför i Vi i Sollentuna den 31 mars 2018:

Vi har granskat miljöredovisningen och miljökvalitetsmålen, här är ett axplock:

Målet om ”en giftfri miljö” innebär att öka andelen miljömärkta varor och tjänster som köps in. Ändå instruerar kommunstyrelsen nämnderna att följa upphandlingsmyndighetens lägsta krav. Och i miljöredovisningen konstateras att ”man saknar statistik för att kunna göra en uppföljning”. Varför bryr man sig inte om att ta fram statistik så att det går att följa upp målet?

Sollentunas mål för ”giftfri mat” är att andelen ekologiska livsmedel ska uppgå till 25 procent av inköpskostnaden. Som jämförelse siktar Stockholms stad på minst 50 procent till 2020. Här går Sollentuna sannerligen inte i bräschen. Miljöpartiet vill att Sollentuna ligger i framkant och serverar mer giftfri mat – för hälsans och klimatets skull.

Kommunen har beslutat om en markanvisningspolicy om att alltid väga in miljö- och klimathänsyn vid exploatering. Hittills följer man inte sin beslutade policy. Inte ens i framtidsprojektet i Väsjöområdet, där kommunen som stor markägare skulle kunna ha höga miljöambitioner. Och MP:s förslag att ta med ett hållbarhetskriterium i tävlingen mellan byggintressenter i Väsjön röstades ned av en majoritet i fullmäktige.

Miljöpartiet har konkreta förslag som skulle få verklig betydelse för att nå miljömålen. När ska den styrande majoriteten i Sollentuna ta sitt eget miljömål på allvar?