Nu måste miljöambitionerna i Väsjöprojektet öka!

En helt ny stadsdel med över 10 000 invånare kommer att växa fram runt Väsjön.

Det är viktigt att hållbarhetsperspektivet finns med redan i planeringen av stadsdelen, då det är lättare att göra rätt från början. I detta nybyggnadsprojekt är dessutom kommunen en stor markägare vilket betyder att kommunen har stor rådighet över åt vilket håll utvecklingen ska gå. Det ger oss en möjlighet att närma oss Sollentunas mål om att bli den första kommun som inte tär på jordens resurser. Om vi inte slarvar bort den möjligheten.

Nu har Stadsbyggnadsnämnden precis beslutat att anordna en markförsäljningstävling vid Väsjö torg för sex större kvarter med möjlighet för uppförande av cirka 400 bostäder. Men endast två kriterier har satts upp i tävlingen; vilket pris deltagarna vill bjuda på marken och hur deras byggnadsförslag ser ut rent gestaltningsmässigt.

För att även byggföretag som vill gå långt i hållbarhetsfrågorna ska få fördel av det i urvalet lanserar nu Miljöpartiet förslaget om ett tredje kriterium i tävlingen, ett hållbarhetskriterium.

Åtgärder som premieras i det kriteriet kan vara:

• Hur husens utformning påverkar dagvattnet. Mängd och rening.
  • Hur valet av byggnadsmaterial påverkar koldioxidutsläpp ur ett livscykelperspektiv.
  • Hur hög ambitionsnivån är hos byggherren för att skapa lösningar som minskar bilberoendet.

Miljöpartiets förslag avslogs dock av en majoritet av övriga partier i Stadsbyggnadsnämnden. Det betyder att de inte vill skapa förutsättningar för byggföretag som vill satsa inom detta viktiga område. Majoritetspartierna stannar hellre vid fina målformuleringar och ambitiösa dokument.

Enligt Markförsäljningsstrategin som antogs av en enig kommunstyrelse förra året ska ett hållbarhetsprogram vara en del i anbudsutvärderingen när mark i Väsjöområdet säljs. Men det programmet blir inte klart förrän om ett år. Då är det så dags. I höst kommer minst hälften av all mark vid Väsjö torg vara såld!

I kvalitetsprogrammet för gestaltning står att ”den femte fasaden”, taken, ska kunna nyttjas och bidra till ett fungerande ekosystem och fördröjning av dagvatten. Men när utvärderingen av gestaltningen ska ske kommer alltså inte den typen av åtgärder att bedömas. Stadsbyggnadsnämnden beslut innebär att byggföretag som lanserar lösningar som ”gröna tak” som utjämnar vattenflöden vid kraftiga regnskurar, samt ökar den biologiska mångfalden, inte kommer att få fördel av det i konkurrensen med övriga byggföretag.

Nu måste den styrande majoriteten börja agera för konkreta resultat i kommunens miljöarbete!