Solceller på kommunens byggnader – från ord till handling

Med denna motion vill vi försäkra oss om att kommunens mål också verkligen leder till handling. Vi tror alltså inte att det räcker med gröna utfästelser.
I utkastet till energiplan för Sollentuna kommun finns som delmål i handlingsplanen angivet att ” Solelproduktionen i kommunens geografiska område motsvarar 5 % av det totala elbehovet år 2025” och utgör en delaktivitet i målet att ”vara den första kommunen i landet som tillgodoser sina behov utan att tära på jordens resurser”.

Vi stödjer detta förslag om solelproduktion och tycker det är bra att Sollentuna nu avser ta ett större grepp i frågan. Vi vill med denna motion säkra att dessa mål också verkligen leder till handling genom att skapa gynnsamma förutsättningar. Vi tror alltså inte att det räcker med gröna utfästelser. T.ex. har vi sett att även mycket lönsamma och stora projektförslag har fått nej till fortsatt hantering som t.ex. det konkreta och av SEOM offererade projektförslaget för solcellsinvesteringar på Rudbecksskolans tak, se bilaga.

Vi har inte gjort någon detaljerad analys som förklarar varför detta projektförslag avslogs. Säkert skulle en sådan analys kring besluts- och ansvarsprocesser för solcellsinvesteringar inom kommunen kunna ge en bra återkoppling så att eventuella hinder kan uppmärksammas. Vi kan ändå ana att det finns otydligheter i ägar- och ansvarsfrågan.

Avslutningsvis ska tilläggas att teknik för att lagra el för kort eller lång tid och därmed optimera den egna nyttan är under snabb utveckling och bör bevakas så att upphandling vid varje tillfälle görs optimalt.

Med anledning av ovan, och med underlag från bilaga, föreslår Miljöpartiet följande beslut:

– Lönsamma solcellsinstallationer på kommunens befintliga och kommande byggnader ska genomföras.

– De då dimensioneras för en maximerad storlek inom ramen för kommunens avkastningskrav för denna typ av hållbara investeringar.

– Finansieringslösningar ska hittas så att dessa investeringar inte ska behöva konkurrera med verksamhetsbudgeten.

– Den finansiella förvaltningen läggs på SKAB.

– Dessa investeringsprojekt knyts utförarmässigt till den nämnd eller styrelse som har den kompetens och organisation som är mest lämplig för denna verksamhet och dess förvaltning

Bilaga: Exempel solcellsinstallationer på Rudbecksskolan

Sollentuna den 15 december 2021