Återremissyrkandet angående skolstruktur

Återremissyrkandet angående skolstruktur

Här kan du läsa motiveringen med de frågor som oppositionen vill ha svar på.
KF 171218

Ärende 8. Långsiktig ekonomisk planering          Dnr KS/2016:649-0061

Återremissyrkande:

Vi yrkar på en återremiss i ärendet då vi anser att följande konsekvenser avseende lärmiljön, ekonomin, trygga skolvägar och friskolornas situation inte är klarlagda i det framställda förslaget till beslut:

·         Vilken lärartäthet (angivet i antal elever/lärare) förväntas uppnås i de olika kommunala skolorna efter omorganisationen jämfört med idag?

·         Hur förväntas klasstorlekarna (angivet i antal elever/klass) påverkas i de olika kommunala skolorna efter omorganisationen jämfört med idag?

·         Hur ska det säkras att särskolans elever får möjlighet till spontan social interaktion med grundskolans elever i samma ålder under exempelvis raster och måltider?

·         Förlaget skapar en obalans i stadieindelningen i kommunen (F-3, F-6, 4-9 och F-9). Hur bedöms detta påverka skolvalsprocessen och friskolornas organisering?

·         Hur påverkas de kommunala skolorna (avseende ekonomi och lokalutnyttjande) om friskolorna tvingas anpassa/utöka sin stadieindelning?

·         Hur påverkas de kommunala skolorna (avseende ekonomi och lokalutnyttjande) om det startar nya friskolor?

·         Hur kommer varje enskild friskolas totala verksamhetsbudget (ersättningen från kommunen) påverkas (angivet i kronor) jämfört med före omorganisationen förutsatt att de bibehåller samma elevantal och stadieindelning som idag?

·         Vilka specifika lokalomställningar behöver göras på respektive mottagande skola för att säkerställa en tillfredställande miljö för personal och elever?

·         Hur stora blir de totala lokalomställningskostnaderna och hur påverkar omställningarna hyresnivån för respektive mottagande skola?

·         Vilket underlag finns för den uppskattade kostnaden för abonnerade bussar?

·         I vilken utsträckning kommer skolskjuts i form av taxi att behöva utökas och hur påverkar det totalkostnaden för skolskjuts?

·         Hur ska en säker skolväg tryggas för samtliga elever, men framför allt eleverna i åk F-3?

·         Hur mycket beräknas det totala stödet (angivet i kronor) till barn med särskilda behov kunna ökas efter omorganisation jämfört med idag?

·         Hur mycket beräknas elevhälsans totala budget (angivet i kronor) påverkas av förslaget?

·         Hur mycket beräknas själva omorganisationen kosta i form av merarbete och ökade utgifter?

·         Hur stora ekonomiska resurser beräknas omfördelas från lokaler till pedagogisk verksamhet efter avräkning av kostnader för lokalomställning och ökade kostnader för skolskjuts (angivet i kronor per år).

·         Hur kommer friskolornas ekonomi påverkas när ”de medel som utgör minskade lokalkostnader i sin helhet ska användas till att öka den socioekonomiska omfördelningen i grundskolan”?

·         Vilken kvalitet bedöms lärmiljön ha på varje enskild landsbygdsskola (Länna, Fogdö och Härad) idag?

·         Hur ser resultatet ut av en fördjupad barnkonsekvensanalys som är utförd i enlighet med rekommendationerna från Skolverket?

·         Hur ser förutsättningarna för en försäljning av de lokaler barn- och utbildningsnämnden lämnar ut? Särskilt med beaktande av att förskolor respektive särskolan avses vara kvar i samma/angränsande fastigheter.

·         Vilket marknadsvärde får nämnda fastigheter vid en oberoende värdering?

·         Hur ser förutsättningarna ut för en uthyrning (till extern part) av de lokaler barn- och utbildningsnämnden lämnar? Särskilt med beaktande av att förskolor respektive särskolan avses vara kvar i samma/angränsande fastigheter.

·         Vilken hyra bedömer kommunens fastighetsbolag SFAB att de kan få in totalt från extern part för nämnda lokaler?

·         Hur ser den ekonomiska nettoeffekten av förslaget ut för kommunen om de tomställda lokalerna inte kan hyras ut eller säljas, till extern part?

·         Vilka konsekvenser får förslaget för attraktionskraften i berörda orter?

·         Hur stora klimatutsläpp beräknas det ökade transportbehovet generera?

 

Sist men inte minst har frågan om en folkomröstning i ärendet väckts och kommer med stor sannolikhet att bli av. Utfallet i en eventuell folkomröstning ska vara rådgivande i beslutet. Vi ser det som självklart att invänta utfallet i frågan om folkomröstning.

 

Ragnar Lindén (MP)

Madeleine Bilberg (MP)

Marianne Andersson (C)

Mia Nerby (C)

Catharina De Geer (KD)

David Aronsson (V)

Eva-Lotta Ekelund (Mrfp)

 

Relaterade nyheter

Örebro län, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet närmar sig med stormsteg

Västmanland, 17 april 2024

Dags för EU-val!

Jämtland, 14 april 2024

Debatt. Demokratins varningslampor blinkar både lokalt och globalt

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter