Förslaget om att lägga ner skolor på väg mot Kommunfullmäktige
Under tisdagskvällen klubbade barn- och utbildningsnämnden igenom förslaget och under onsdagen passerade ärendet även kommunstyrelsen. Miljöpartiet med stöd av flera partier yrkade i båda instanserna på en återremiss för bättre underlag men fick inget gehör. Läs våra motiv och frågor här:
KS 171129
Ärende 8. Långsiktig ekonomisk planering Dnr KS/2016:649-0061
Återremissyrkande:
Vi yrkar på en återremiss av punkt 1 och 2 i ärendet då vi anser att följande konsekvenser avseende lärmiljön, ekonomin, trygga skolvägar och friskolornas situation inte är klarlagda i det framställda förslaget till beslut:
· Vilken lärartäthet (angivet i antal elever/lärare) förväntas uppnås i de olika kommunala skolorna efter omorganisationen jämfört med idag?
· Hur förväntas klasstorlekarna (angivet i antal elever/klass) påverkas i de olika kommunala skolorna efter omorganisationen jämfört med idag?
· Hur ska det säkras att särskolans elever får möjlighet till spontan social interaktion med grundskolans elever i samma ålder under exempelvis raster och måltider?
· Förlaget skapar en obalans i stadieindelningen i kommunen (F-3, F-6, 4-9 och F-9). Hur bedöms detta påverka skolvalsprocessen och friskolornas organisering?
· Hur påverkas de kommunala skolorna (avseende ekonomi och lokalutnyttjande) om friskolorna tvingas anpassa/utöka sin stadieindelning?
· Hur kommer varje enskild friskolas totala verksamhetsbudget (ersättningen från kommunen) påverkas (angivet i kronor) jämfört med före omorganisationen förutsatt att de bibehåller samma elevantal och stadieindelning som idag?
· Vilka specifika lokalomställningar behöver göras på respektive mottagande skola för att säkerställa en tillfredställande miljö för personal och elever?
· Hur stora blir de totala lokalomställningskostnaderna och hur påverkar omställningarna hyresnivån för respektive mottagande skola?
· Vilket underlag finns för den uppskattade kostnaden för abonnerade bussar?
· I vilken utsträckning kommer skolskjuts i form av taxi att behöva utökas och hur påverkar det totalkostnaden för skolskjuts?
· Hur ska en säker skolväg tryggas för samtliga, men framför allt eleverna i åk F-3?
· Hur mycket beräknas det totala stödet (angivet i kronor) till barn med särskilda behov kunna ökas efter omorganisation jämfört med idag?
· Hur mycket beräknas själva omorganisationen kosta i form av merarbete och ökade utgifter?
· Hur stora ekonomiska resurser beräknas omfördelas från lokaler till pedagogisk verksamhet efter avräkning av kostnader för lokalomställning och ökade kostnader för skolskjuts (angivet i kronor per år).
· Hur kommer friskolornas ekonomi påverkas när ”de medel som utgör minskade lokalkostnader i sin helhet ska användas till att öka den socioekonomiska omfördelningen i grundskolan”?
· Vilken kvalitet bedöms lärmiljön ha på varje enskild landsbygdsskola (Länna, Fogdö och Härad) idag?
· Hur ser resultatet ut av en fördjupad barnkonsekvensanalys som är utförd i enlighet med rekommendationerna från Skolverket?
· Hur ser förutsättningarna för en försäljning av de lokaler barn- och utbildningsnämnden lämnar ut? Särskilt med beaktande av att förskolor respektive särskolan avses vara kvar i samma/angränsande fastigheter.
· Vilket marknadsvärde får nämnda fastigheter vid en oberoende värdering?
· Hur ser förutsättningarna ut för en uthyrning (till extern part) av de lokaler barn- och utbildningsnämnden lämnar? Särskilt med beaktande av att förskolor respektive särskolan avses vara kvar i samma/angränsande fastigheter.
· Vilken hyra bedömer kommunens fastighetsbolag SFAB att de kan få in totalt från extern part för nämnda lokaler?
· Hur ser den ekonomiska nettoeffekten av förslaget ut för kommunen om de tomställda lokalerna inte kan hyras ut eller säljas, till extern part?
· Vilka konsekvenser får förslaget för attraktionskraften i berörda orter?
· Hur stora klimatutsläpp beräknas det ökade transportbehovet generera?