Interpellation: Hållbar avfallshantering i kommunala verksamhetslokaler
Till kommunstyrelsens ordförande. Kommunfullmäktige 2 november 2015.
Bakgrund
Alla kommuner ska enligt Miljöbalken 15 kap 11-17 § ha en renhållningsordning med lokala föreskrifter och en avfallsplan. I juni 2014 antog kommunfullmäktige kommunens nya avfallsplan. Denna avfallsplan ska vara Strängnäs kommuns strategiska styrdokument i arbetet för en hållbar avfallshantering och återvinning under de kommande åren. Avfallsplanen är ett viktigt verktyg för att uppnå nationella avfallsrelaterade miljökvalitetsmål.
Den nya majoriteten valde att plocka bort två av kommunstyrelsens tidigare mål; att resandet med kollektivtrafiken ska öka med 25 % till år 2015 och att kommunala verksamhetslokaler ska anpassas för en hållbar avfallshantering. Därför får vi inte längre uppföljning gällande dessa mål i delårsrapport och årsredovisning.
I årsredovisning 2014 anges att avfallsplanens mål om att utreda samt börja införa avfallssortering i kommunala lokaler bedöms kunna uppnås 2015. Nu är det på gång i kommunhuset vilket är mycket glädjande och inte en dag för tidigt.
Frågeställningar
1. Hur fortlöper arbetet med att införa källsortering i övriga kommunala verksamhetslokaler?
2. I hur stor andel av övriga kommunala verksamhetslokaler har källsortering i enlighet med avfallsplanen införts?
3. När bedöms samtliga kommunala verksamhetslokaler ha infört källsortering?
2015-10-15
Ragnar Lindén, Miljöpartiet de gröna