Motion: Laddinfrastruktur
Till Kommunfullmäktige i Strängnäs 28 september 2015
Transporter, boende och livsmedel står för merparten av våra klimatutsläpp. Av dessa har transporter hittills varit den sektor som visat sig svårast att nå förbättringar inom. För att nå nollutsläpp till 2030 behöver vi både minska behovet av transportkilometer, transportera på andra sätt och ställa om den resterande fordonsflottan till fossilfri drift.
De senaste åren har utbudet av – och intresset för – laddhybrider och elbilar ökat markant. En flaskhals i den mycket önskvärda och brådskande omställningen är dock alltjämt laddinfrastrukturen. För att våra medborgare, besökare och kommunorganisationen själv i större utsträckning ska välja eldrift, samt för att öka antalet mil som laddhybrider går på el istället för bensin/diesel, behöver det finnas strategiskt placerade laddplatser runt om i kommunen.
Olika platser lämpar sig för olika typer av laddning. På långtidsparkeringarna räcker det exempelvis med vanlig 1-fas 10/16 A. En installationstyp som det behövs många av och som inte kostar alltför mycket. Andra platser lämpar sig bättre för dyrare installationer med snabbare laddning i linje med laddstationsdirektivet som börjar gälla 2016. Installationer som kommunen med fördel kan försöka få på plats genom en aktiv dialog med marknadens aktörer på området.
För att ytterligare främja övergången till fossilfria transporter bör parkeringsplatser med laddning placeras på de näst efter handikapplatser, bästa lägena.
En väl utbyggd laddinfrastruktur ger utöver förbättrad miljöprestanda och ökad valfrihet för våra medborgare och besökare, även ett starkare varumärke.
Vi föreslår att
1. förvaltningen får i uppdrag att upprätta en plan för laddinfrastrukturen i kommunen.
Strängnäs 2015-09-23
Ragnar Lindén, Miljöpartiet de gröna
Madeleine Bilberg, Miljöpartiet de gröna
Lars Billberg, Miljöpartiet de gröna
Josefin Valham, Miljöpartiet de gröna