Motion: Skydd av dricksvattentillgångar

Till Kommunfullmäktige i Strängnäs 27 mars 2017.

Efter syre att andas är tillgången till rent vatten att dricka människans mest basala behov. I Sverige har vi länge kunnat ta en god tillgång till dricksvatten av hög kvalitet för givet. Tyvärr förorenas allt fler vattenförekomster och inte minst klimatförändringarna kan komma att påverka den framtida tillgången. 2016 drabbades flera platser i landet av vattenbrist och redan nu i början av 2017 nås vi av larmrapporter som pekar på att situationen är allvarlig även i år och att flera delar av landet, inte minst Östra Svealand kan drabbas i år. Mälaren som idag är dricksvattentäkt för två miljoner människor och som försörjer Strängnäs kommunala vattennät utsätts för allt större påfrestningar och risker. Det finns alltså goda skäl till att ha både en plan B, C och D för vårt viktigaste livsmedel, dricksvattnet.

Inom Strängnäs kommun finns ett antal större dricksvattentillgångar. Det är framförallt de större rullstensåsarna som utgör potentiella dricksvattentäkter för framtida bruk. Rullstensåsar är de bästa grundvattenmagasin vi har. De innehåller mycket vatten av god kvalitet och med bra flöde. Om vi inte förorenar dem eller förstör dem på annat vis så finns de kvar som en ovärderlig resurs för kommande generationer. Utan ett inrättat vattenskyddsområde i enlighet med EU:s vattendirektiv och Miljöbalken saknas dock ett skydd av dessa vattentillgångar. Tyvärr förorenas de ganska lätt då den genomsläpplighet i marken som är en förutsättning för deras funktion även gör att kemikalier och andra föroreningar lätt sprids och kan förstöra en grundvattenförekomst för generationer framåt.

Idag har enligt uppgift ingen av kommunens större vattentillgångar ett sådant skydd. För reservvattentäkten i Gorsinge är det på gång vilket är mycket bra. Vi behöver dock även se över och ta fram underlag för skyddet av övriga större dricksvattentillgångar inom kommunen.

Vi föreslår kommunen att

1.    Ta fram underlag för att ge de större vattentillgångarna inom kommunen som nyttjas eller kan antas komma att nyttjas som vattentäkt de skyddsföreskrifter som krävs för att säkerställa dricksvattenkvaliteten för framtida bruk.

2.    Göra en riskanalys gällande dricksvattenförsörjningen

3.    Ta fram en vattenförsörjningsplan