Strömstad är en av Sveriges sämsta miljökommuner – det duger inte

Nyligen presenterades en lista över Sveriges bästa och sämsta miljökommuner. Resultatet för 2022 är trist läsning för invånarna i Strömstad.

Kommunen hamnar på plats 280 och intar därmed platsen som en av Sveriges sämsta miljökommuner. Att jämföra kommunernas miljöarbete och arbetets faktiska påverkan är svårt och det är inte möjligt att skapa en helt och hållet rättvisande bild. Strömstads ras på miljörankingen under den senaste mandatperioden talar dock sitt tydliga språk, ambitionsnivån är för låg! Att lägga miljöfrågorna i byrålådan duger inte. Budskapet från forskarvärlden är tydligt. Planetens växt- och djurarter utrotas i snabb takt och klimatförändringarnas konsekvenser blir allt mer uppenbara. Vi har fortfarande chansen att ta kommando över utvecklingen, men då måste samhället ta gemensamt ansvar. Den enskilda individen måste kunna lita på att politiker sätter miljö- och klimatfrågorna överst på dagordningen. En liten kommun som Strömstad kan inte rädda världen på egen hand, men vi ska ta vårt ansvar och agera förebild. Visa att det går att kombinera ett bra liv med respekt för naturen, våra barn och barnbarn. Om mindre än två månader är det val, vi kommer göra vad vi kan för att stärka miljöarbetet i Strömstad kommun!

Marlene E. Midtvedt
Andreas Nikkinen
Toppkandidater för MP Strömstad i höstens kommunval

(insändare i Strömstads Tidning 19 juli 2022)