Hyrcyklar i centrala Strömstad samt Skee

Motion om hyrcyklar inlämnad idag

Miljöpartiet i Strömstad arbetar mycket med att göra Strömstad till en cykelstad. Det vill vi fortsätta med. Vi vill göra det enklare för fler att välj cykel som transportmedel till bland annat arbete och skola, men även på fritiden. Detta för att uppnå bättre folkhälsa, minska trafikens klimat- och miljöpåverkan och för att minska trängseln i trafiken.

Tanken med ett cykeluthyrningssystem är att förbättra tillgängligheten till cyklar för medborgaren som är i behov av att göra kortare resor men som inte äger en egen cykel. Detta ska ses som ett alternativ till biltrafik och ett komplement till kollektivtrafiken. Vi vill därför få fler att se cykeln som ett naturligt transportmedel, även för dem som inte har tillgång till en egen cykel. Även besökare i Strömstad som inte har möjlighet att ta med sig egen cykel hit kan känna sig trygga i att de kan fortsätt använda miljötransporter på besöket i Strömstad.

Idag finns det hyrcykelbolag i många av Sveriges städer (t ex Varberg) som har skrivit avtal med kommunen, ibland som utvidgning av bilpooler. Medborgarna kan där hyra en cykel oavsett om de planerat en kort eller lång resa. Medan de hyr cykeln kan de låsa den så ofta de vill och göra många olika stopp längs vägen utan att avsluta sin hyra. De har då samma cykel till hands så länge de behöver den. När de är klara med sin hyrning, så tar man med sig cykeln till en av avlämningsplatserna, lämpligtvis på flera platser runt om i Strömstad och Skee, som de hittar i appen, och avslutar sedan sin hyrning. Det är lätt att implementera, plug and pay-plattformar finns redan idag för att starta ett cykeldelningssystem. Hyrcyklar skapar mer hållbara städer då fler slipper ta bilen och kan istället hyra en cykel vid behov.

Tillsammans med cykelplanen kan ett cykeluthyrningssystem förstärka Strömstads profil som en cykelstad.

Miljöpartiet de gröna yrkar

• att Strömstad kommun inför ett hyrcykelsystem för allmänheten i centrala Strömstad
  • att cykeluthyrningen ska initieras som ett projekt och att man under projektets gång kan prova olika alternativa system för betalningar
  • att projektet utvärderas efter två år
  • att man inför ett permanent hyrcykelsystem efter den modell som gett mest positiva resultat.