Svar till Kosternämnden

Alla partier i Strömstad fick den 25 augusti ett öppet brev från Kosternämnden, som också publicerades på Fria Ord i Strömstads Tidning. Ur brevet saxar vi:

Utifrån rikspolitikens intention i den aktuella budgetpropositionen, önskar vi besked från er politiker hur ni lokalt i vår kommun vill förverkliga detta. Det gäller såväl ö-samhällen som Koster och Tjärnö, som småsamhällen i glesbygd som Krokstrand och Hogdal.

Här kommer frågorna och det svar som Miljöpartiet har skickat:

1. Hur tänker ni i ert parti att småsamhällena kan bidra till en hållbar robust utveckling med sikte på Agenda 2030 och de stora utmaningar vi står inför?

Bland annat genom samarbete, lokal odling, delningsekonomi och incitament för återbruk m.m. Kommunens roll bör vara att hjälpa de små samhällena att gå i en hållbar riktning. Den kan handla om att stödja lokala hållbara initiativ eller bidra med rådgivning.

1. Vad vill ni satsa på för småsamhällenas överlevnad vad gäller kommunal service som t ex hemtjänst, skola och boende?

Vi tror att det finns goda möjligheter att vända trenden för småsamhällena idag. Digitaliseringen gör att många har möjlighet att flytta ut på landsbygden samtidigt som de jobbar kvar hos en arbetsgivare någon annanstans i världen. För Strömstad kommun gäller det att ta vara på den möjligheten. Att bevara småskolorna är viktigt för fler åretruntboende, utan skola i närheten är det svårt att locka barnfamiljer till trakten. Vi tycker att småskolorna ska få långsiktiga förutsättningar att utvecklas. Även här är digitaliseringen en positiv faktor som underlättar verksamheten på en liten skola. När det gäller bostäder ser situationen olika ut på olika håll i kommunen, men vi anser att kommunen så långt det är möjligt bör verka för att bostäder byggs och utformas efter den lokala efterfrågan.

Vi vill utveckla dialogen med lokalsamhällena runt om i kommunen. Riktiga samarbeten där vi lyssnar på varandra och försöker hitta gemensamma lösningar i syfte att ta vara på potentialen i hela kommunen. Det finns mycket vilja och stort engagemang runt om i kommunen, det bör vi politiker ta tillvara.

1. Hur vill ert parti samarbeta i sakfrågor kring småsamhällena, dels med andra partier och dels med de lokala krafter som finns i t ex Kosternämnden?

Vilka partier man väljer att samarbeta med är helt avgörande för att kunna få igenom sin politik. Att som parti påstå att t ex. utvecklingen i småsamhällena är en viktig fråga och sedan välja att samarbeta med partier som är av helt motsatt åsikt är inte seriöst. En positiv och hållbar utveckling i hela kommunen är en viktig fråga för oss och vi kommer söka samarbete med partier som är av liknande åsikt!