Etablera återbruk av byggmaterial i Strömstad

Vid varje byggprojekt, stora som små, uppstår rivnings- och restmaterial. En stor del av detta lämnas idag in till återvinningscentralen och bränns eller läggs på deponi. En mycket liten del återanvänds trots att det är fullt möjligt. Vi har idag därför lämnat in en motion till kommunfullmäktige om att etablera återbruk av byggmaterial i Strömstad.

Årligen genereras 9 miljoner ton icke-farligt avfall från byggbranschen i Sverige, endast ett tiotals ton återanvänds på återvinningscentraler (IVL Svenska miljöinstitutet). En stor del avfallet (13% enl. en forskningsrapport) består av helt oanvänt material. Här finns med andra ord en stor outnyttjad potential.

Det är idag mycket svårt för den enskilde och för mindre byggföretag i Strömstad att bedriva cirkulärt byggande – det vill säga att använda sig av återvunnet eller begagnat material. Följden blir att mycket slängs eller förvaras så att det förstörs.

Vi tror att många – både privatpersoner och byggföretag – kan tänka sig att lämna in överblivet användbart byggmaterial så som idag görs till Återbruket av möbler, kläder osv. Vi tror också att många kan tänka sig att återanvända byggmaterial till egna små eller stora projekt. Gamla takpannor, tegel, dörrar, fönster, lister och toaletter för att nämna några exempel.

Återbrukscentraler finns etablerat i flera kommuner i Sverige – Göteborg, Karlstad, Örebro, Malmö för att nämna några. Byggåtervinningen i Halmstad är ett bra exempel. Vi tror att ett återbruk av byggmaterial kan bidra till hållbar ekologisk, ekonomisk och social utveckling i Strömstad. Det skulle minska klimatpåverkan samtidigt som det skulle hjälpa personer att ta ett steg närmare arbetsmarknaden samt även bidra till att bevara kulturella och materiella värden.

Miljöpartiet de gröna yrkar
att Strömstad kommun etablerar ett återbruk för byggmaterial.