Dags att prioritera återvinningscentralen

I augusti 2019 stängdes Kvarnkullens återvinningscentral (ÅVC) för att bereda plats för tvärbanans nya Kistagren. Invånare i Solna och Sundbyberg hänvisas numera till Järfälla, Täby eller Upplands Väsby. Det är en oacceptabel lösning.

Miljöpartiet vill att mer ska repareras, återanvändas eller återvinnas. Den nya ÅVC som planeras vid Rissneleden behöver snabbt komma till stånd. Därför är det illa att stadens S-ledda styre fortfarande inte har levererat ett datum för när en ny anläggning kan förväntas vara på plats i Sundbyberg.

Ett möjligt sätt att hantera förseningen är att upprätta en tillfällig ÅVC, i väntan på den permanenta i Rissne. Detta är en slags nödlösning som har diskuterats i staden sedan april 2018 och som Miljöpartiet försökte driva framåt under den sista delen av förra mandatperioden. Men arbetet verkar nu helt stannat av efter att S–C–L-minoriteten tagit över.

Följden blir att Solna och Sundbyberg helt står utan en lämplig ÅVC. Det minskar tyvärr sannolikheten för att städernas avfall återvinns på rätt sätt.

Från Miljöpartiets sida har vi svårt att förstå vad det är som dröjer. Byggnationen av tvärbanan kom knappast som en överraskning. Behovet av en ny ÅVC är känt sedan länge. Nu är det hög tid att börja prioritera miljön och göra det lätt att göra rätt för kommunens invånare!

Emelie Tillegård, andra vice ordförande i Sundbybergs klimat- och hållbarhetskommitté